Ford liczy straty, Daimler mniej sprzedaje

Najnowsze

sxc.huNajwięksi producenci samochodów mają poważne kłopoty finansowe

Amerykański Ford zamknął II kwartał stratą prawie 129 milionów dolarów. Koncern zamierza zwolnić co dziesiątego pracownika. Niemiecki Daimler również notuje spadki sprzedaży samochodów. A w Polsce wrasta liczba sprzedanych samochodów.

Kryzys dotyka rynek motoryzacyjny. Spada sprzedaż samochodów, zwłaszcza tych luksusowych, a producenci odnotowują coraz wyższe straty.

Ford ma kłopoty

Drugi co do wielkości amerykański koncern samochodowy Ford poinformował w piątek, iż zamknął III kwartał stratą netto 129 mln dolarów - czyli wyższą, niż głosiły wszystkie dotychczasowe prognozy. Strata z działalności operacyjnej przed opodatkowaniem wyniosła 2,7 mld dolarów.

Zasoby gotówkowe koncernu wynosiły 30 września 18,9 mld dolarów, podczas gdy trzy miesiące wcześniej jeszcze 29,6 mld dolarów. Wartość sprzedaży wyniosła w III kwartale 32,1 mld dolarów - czyli o 22 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Liczba sprzedanych samochodów spadła o 21 proc., do 1,17 mln, co jest efektem zarówno niższego popytu, jak też pozbycia się wytwórni Jaguar i Land Rover. Ford zapowiedział, iż zmniejszy o 10 procent zatrudnienie w swych zakładach w Ameryce Północnej, gdzie pracuje obecnie 22,6 tys. ludzi.

Nie kupują luksusowych mercedesów

Sprzedaż produkowanych przez niemiecki koncern Daimler samochodów była w październiku o 18,1 proc. niższa niż rok wcześniej - poinformował w piątek w Stuttgarcie zarząd spółki. Prezes zarządu Daimlera Dieter Zetsche oświadczył, że dział MBC nie zdoła osiągnąć wyznaczonego wcześniej celu, jakim było sprzedanie w bieżącym roku większej liczby samochodów, niż w roku 2007, kiedy to zbyt wyniósł 1,3 mln sztuk.

W ubiegłym miesiącu sprzedano 93,8 tys. sztuk samochodów marek Mercedes-Benz, smart i Maybach. Samochodów Mercedes-Benz było w tym 82,5 tys., czyli o ponad 20 proc. mniej niż w październiku 2007 roku.

Smart kupowany chętniej

Natomiast sprzedaż pojazdów smart wzrosła w tym czasie o 6,5 proc., do 11,3 tys. sztuk. W ciągu pierwszych 10 miesięcy br. dział samochodowy Daimlera (zwany oficjalnie Mercedes-Benz Cars - MBC) odnotował w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wzrost sprzedaży o 1,6 proc., do 1,1 mln pojazdów. Zbyt samochodów Mercedes-Benz zmniejszył się o 1,7 proc., do 960,3 tys. sztuk, natomiast liczba sprzedanych wozów smart wzrosła w okresie od stycznia do października o blisko 41 proc., do 113,4 tys. sztuk.

A w Polsce kupują

W październiku sprzedaż aut wzrosła aż o 10 procent. To dzięki polityce rabatowej i bezprecedensowym promocjom cenowym. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego z monitorującej rynek firmy "Samar" dzięki takiej właśnie polityce, dilerom udało się poprawić wyniki na pogrążającym się w kryzysie rynku motoryzacyjnym. Co dla producentów aut oznacza sukces sprzedaży, dla kupujących oznacza znaczne oszczędności.

- Będziemy bardzo blisko 10%, chociaż te wyniki nie są do końca podsumowane, ale wszystko wskazuje na to, że to będzie całkiem niezły miesiąc - ponad 27,5 tysiąca samochodów sprzedanych - powiedział w rozmowie z dziennikarzem TVN CNBC Biznes. Pytanie tylko - dlaczego tak dobry? -Wszyscy producenci zastosowali politykę rabatową, bardzo przejrzystą politykę promocyjną. Dzisiaj klient idący do salonu wie dobrze ile zapłaci, a to pomaga sprzedaży - tłumaczy Drzewiecki.

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu