Komisja Europejska wzywa kraje cz艂onkowskie do obowi膮zkowego wprowadzenia nowego systemu bezpiecze艅stwa w samochodach. System sam ma powiadamia膰 s艂u偶by policyjne i ratunkowe o wypadku, nawet gdy kierowca straci przytomno艣膰.
Chodzi o montowany w pojazdach system powiadamiania o wypadkach eCall, kt贸ry - zdaniem Komisji Europejskiej - m贸g艂by doprowadzi膰 do zmniejszenia liczby 艣miertelnych ofiar wypadk贸w o 2500 rocznie.
W razie powa偶nego wypadku system ten automatycznie nawi膮zuje po艂膮czenie z numerem alarmowym 112 i przesy艂a informacje o lokalizacji pojazdu. "Pozwala to skr贸ci膰 czas reakcji s艂u偶b nawet o po艂ow臋, a tym samym ograniczy膰 skutki obra偶e艅 i ocali膰 偶ycie os贸b, kt贸re mog膮 nie wiedzie膰, gdzie si臋 znajduj膮 lub nie s膮 zdolne do porozumiewania si臋" - przekonuje Komisja Europejska.
Obecnie wdra偶anie eCall przez w艂adze, producent贸w samochod贸w i operator贸w telefonii kom贸rkowej jest dobrowolne i system ten nie funkcjonuje w praktyce jeszcze w 偶adnym kraju Unii Europejskiej.
Komisja ostrzega
W przyj臋tym w pi膮tek stanowisku Komisja Europejska ostrzega, 偶e je艣li do ko艅ca 2009 roku nie zostanie osi膮gni臋ty znacz膮cy post臋p we wdra偶aniu systemu, rozwa偶y zaproponowanie obowi膮zkowych 艣rodk贸w legislacyjnych. - Nadszed艂 czas, by pa艅stwa cz艂onkowskie i przemys艂 przesz艂y od s艂贸w do czyn贸w - o艣wiadczy艂a unijna komisarz ds. spo艂ecze艅stwa informacyjnego i medi贸w Viviane Reding.
- Na szczeblu UE zako艅czyli艣my wszystkie niezb臋dne prace: gotowe s膮 wszystkie podstawowe normy techniczne, kt贸re umo偶liwiaj膮 wprowadzenie systemu eCall. Europejczycy nie powinni by膰 zmuszeni do czekania na system, kt贸ry mo偶e ocali膰 im 偶ycie, tylko dlatego, 偶e ich rz膮dy nie podejmuj膮 kolejnych wymaganych krok贸w. W przysz艂ym roku chcia艂abym zobaczy膰 na europejskich drogach pierwsze samochody wyposa偶one w system eCall. Je艣li wdra偶anie systemu nie nabierze tempa, Komisja gotowa jest wprowadzi膰 przepisy, jasno zobowi膮zuj膮ce rz膮dy, bran偶臋 i s艂u偶by ratownicze do podj臋cia w艂a艣ciwych dzia艂a艅 - doda艂a.
System "przyst臋pny cenowo"
Komisarz okre艣li艂a strategi臋 maj膮c膮 prowadzi膰 do wyposa偶enia w latach 2010-2014 wszystkich nowych pojazd贸w w Europie, niezale偶nie od kraju produkcji, w "przyst臋pny cenowo" pok艂adowy system powiadamiania o wypadkach.
KE poinformowa艂a, 偶e cho膰 wsp贸lne europejskie normy dla eCall zosta艂y ju偶 uzgodnione przez bran偶臋 i odpowiednie rozwi膮zania techniczne s膮 dost臋pne, to nadal sze艣膰 pa艅stw cz艂onkowskich (Dania, Francja, Irlandia, 艁otwa, Malta i Wielka Brytania) nie anga偶uje si臋 w proces wdro偶eniowy w zwi膮zku z zastrze偶eniami dotycz膮cymi koszt贸w.
15 pa艅stw UE (Austria, Cypr, Estonia, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Portugalia, Republika Czeska, S艂owacja, S艂owenia, Szwecja i W艂ochy) i oraz trzy pozaunijne (Islandia, Norwegia i Szwajcaria) podpisa艂y ju偶 odpowiedni protok贸艂 ustale艅, a ich sieci telefoniczne i s艂u偶by ratownicze s膮 przygotowane na wprowadzenie w ca艂ej Europie systemu eCall.
Nadszed艂 czas, by pa艅stwa cz艂onkowskie i przemys艂 przesz艂y od s艂贸w do czyn贸w. komisarzz
"Kolejnych sze艣膰 kraj贸w (Belgia, Bu艂garia, Luksemburg, Polska, Rumunia i W臋gry) popiera inicjatyw臋 i zamierza wkr贸tce podpisa膰 protok贸艂 ustale艅" - informuje KE.
Bezpiecze艅stwo i Wielki Brat
W 2008 roku na europejskich drogach dosz艂o do ponad 1,2 mln wypadk贸w, w kt贸rych zgin臋艂o 39 tys. os贸b, a ponad 1,7 mln zosta艂o rannych.
Wypadki drogowe kosztuj膮 unijn膮 gospodark臋 ponad 160 mld euro rocznie. Wyposa偶enie wszystkich samochod贸w w UE w system powiadamiania o wypadkach mog艂oby przynie艣膰 oszcz臋dno艣ci rz臋du 26 mld euro rocznie, przy czym koszty samego systemu szacuje si臋 na mniej ni偶 100 euro na pojazd.
Wprowadzenie tego urz膮dzenia przyniesie korzy艣ci nie tylko w dziedzinie bezpiecze艅stwa, ale r贸wnie偶 przedsi臋biorstwom, umo偶liwiaj膮c bran偶y motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej oferowanie - w oparciu o zainstalowany we wszystkich pojazdach system eCall i technologi臋 satelitarnego ustalania po艂o偶enia - nowych, zaawansowanych zastosowa艅 i us艂ug (w rodzaju cyfrowego tachografu lub elektronicznego pobierania op艂at drogowych).
殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽TVN24