Mikołaj nie trafił z prezentem? Jeśli został zakupiony w sklepie stacjonarnym, to możliwość zwrotu zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy, od polityki danego sklepu - tak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedział na pytania TVN24 Biznes. Podkreślono, że istnieje kilka kategorii produktów, które są wyłączone z możliwości zwrotu bez podania przyczyny.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na pytania TVN24 Biznes odniósł się do sytuacji, w której chcemy zwrócić nietrafionym prezent. "Jeśli konsument nie jest zadowolony z produktu, to możliwości zależą głównie od tego, czy kupił produkt stacjonarnie, czy też np. w sklepie internetowym lub w inny sposób poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość" - zaznaczono.
Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy
Jak wyjaśniono, jeśli stacjonarny sklep przyjmuje zwroty, sam określa ich warunki – np. może zwracać pieniądze wyłącznie na kartę podarunkową. Inaczej jest w przypadku zwrotu towaru kupionego np. przez internet. "Co do zasady możemy produkt kupiony przez internet zwrócić wciągu 14 dni od daty odbioru przesyłki i możemy to zrobić bez podania przyczyny" - czytamy.
"Możemy przetestować towar na takich samych zasadach, jak zrobilibyśmy to w sklepie stacjonarnym, czyli na przykład przymierzyć ubranie" - wytłumaczył UOKiK.
Podkreślono, że zwracany produkt nie powinien nosić śladów użytkowania. Jeśli jednak ślady użytkowania będą, sprzedawca ma prawo potrącić część zwrotu – np. koszt wyczyszczenia czy naprawy rzeczy.
Ważne wyjątki
UOKiK podał, że istnieje kilka kategorii produktów, które są wyłączone z możliwości zwrotu bez podania przyczyny. Są to:
- towary o krótkim terminie przydatności do spożycia, - towar wykonany na specjalne zamówienie konsumenta (np. biżuteria z grawerem, personalizowane gadżety), - towar dostarczony w zapieczętowanym opakowaniu, którego nie można zwrócić ze względów higienicznych, - ochronę zdrowia (np. bielizna, soczewki kontaktowe), - nagrań dźwiękowych lub video dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, jeśli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, - nie można także odstąpić od umowy dostarczenie czasopism, chyba, że chodzi o prenumeratę, - nie można także odstąpić od umów o świadczenie usług hotelarskich, gastronomicznych, przewozu rzeczy czy związanych z kulturą i rozrywką, jeśli w umowie określono dzień lub okres świadczenia usługi – na tej podstawie nie można np. zwrócić biletów na koncert czy mecz.
Wytłumaczono, że nie można także odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli przedsiębiorca w pełni wykonał usługę za wyraźną zgodą konsumenta, ale w takim przypadku przedsiębiorca musi poinformować konsumenta przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu utraci prawo do odstąpienia od umowy.
Zakupy online: kupuję, płacę
W przypadku zakupów w sieci oprócz tego, że co do zasady zakup można zwrócić, umowa jest zawarta skutecznie, jeśli przed dokonaniem zakupu konsument jest informowany o obowiązku zapłaty (np. przez przycisk "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" czy "kupuję i płacę").
Czytaj więcej: "To będą zdecydowanie najdroższe święta w historii"
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock