Rząd chce uprościć procedury administracyjne dla przedsiębiorców. W tym celu chce wprowadzić 68 projektów wzorów wniosków w formie elektronicznej, co w efekcie ma przyspieszyć i ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej - poinformowało we wtorek CIR.
Projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych powstał w Ministerstwie Gospodarki. "Udostępnionych zostanie 68 projektów wzorów wniosków do procedur administracyjnych określonych w 22 ustawach. Wprowadzenie elektronicznych formularzy wniosków poprawi jakość korzystania przedsiębiorców z e-administracji. Jest to pierwszy etap porządkowania procedur administracyjnych związanych z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej w Polsce" - czytamy w komunikacie przesłanym przez Centrum Informacyjne Rządu.
Mniej wezwań?
Wzory wniosków będą precyzyjnie określać zakres wymaganych danych dla określonej procedury i zawierać wskazania, jakie dokumenty należy dołączyć. Ma ograniczyć to liczbę wezwań przedsiębiorców do uzupełnienia braków, co znacząco przyspieszyłoby realizację procedury. Jak podkreślił wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński ustawa precyzyjnie wskazuje organy odpowiedzialne za opracowanie jednolitych pism w formie elektronicznej. Przedsiębiorcy, którzy będą ubiegać się np. o zezwolenie na hurtowy obrót napojami alkoholowymi czy o prowadzenie stacji kontroli pojazdów, będą wypełniać ujednolicony wniosek. W celu pełnej elektronizacji zniesione zostaną zbędne załączniki do wniosków. Z przepisów prawa znikną również zapisy, które uniemożliwiają złożenie pisma drogą elektroniczną.
E-procedury
- To rozwiązanie nie tylko znacząco ograniczy liczbę wzorów pism, które do tej pory funkcjonowały, ale umożliwi elektronizację procedur administracyjnych – powiedział Piechociński cytowany w komunikacie. Ujednolicone wzory dokumentów przekazywane będą przez określone organy do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD). Każdy przedsiębiorca będzie miał do nich łatwy dostęp. Ponadto firmy korzystające z formularza elektronicznego nie będą już zmuszone do szukania wymagań w przepisach prawa. We wniosku będą określone wszystkie wymogi, które podmiot musi spełnić oraz wymagane załączniki. Ponadto minister gospodarki na stronie punktu kontaktowego zamieści uniwersalny wzór pisma. Przedsiębiorca będzie mógł go wykorzystać w sytuacji, gdy organ nie przygotuje na czas wniosku.
Pierwszy etap
Jak wskazał resort gospodarki, jest to pierwszy etap prac nad ujednolicaniem pism w procedurach administracyjnych. Elektronizacja procedur może przynieść prawie 2 mln zł oszczędności rocznie, w tym prawie 700 tys. zł oszczędności na wysyłce. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić ponad 1,3 mln zł rocznie dzięki skróceniu czasu poszukiwania danego formularza. Nawet o 232 mln zł rocznie mogą wzrosnąć przychody firm dzięki zaoszczędzeniu czasu - twierdzi rząd. W komunikacie CIR napisano, że proponowane rozwiązania stanowią kontynuację działań podejmowanych przez rząd, służących deregulacji gospodarki.
Autor: //bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24