14 euro wyda przeciętny europejski kibic na akcesoria piłkarskie, czyli czapeczki, szaliki lub koszulki podczas Euro 2012 - wynika z badania "Cup-o-nomics" przeprowadzonego przez TNS Nipo na zlecenie ING. Najwięcej wydadzą Rosjanie - 30 euro, a najmniej Holendrzy - 4 euro. Polacy deklarują, że wysupłają 19 euro, żeby dopingować piłkarzy w barwach narodowych. Jak wynika z raportu w trakcie Euro jeden na 10 Europejczyków weźmie sobie kilka godzin wolnego, aby zobaczyć mecz.
W badaniach ankieterzy pytali m.in. o to, ile wyciągnie z kieszeni fan na zakup czapek, szalików czy innych sportowych gadżetów. Okazało się, że najwięcej wydadzą Rosjanie - 30 euro, nie wiele mniej Irlandczycy - 28 euro. Z kolei broniący tytułu Hiszpanie przeznaczą na gadżety 18 euro. Średnio europejski kibic wyda na akcesoria piłkarskie 14 euro.
Polacy i Ukraińcy nie wydadzą może tak dużo jak Rosjanie czy Irlandczycy, ale przekroczą średnią europejską i na akcesoria związane z mistrzostwami wydadzą 19 euro. Najmniej wydadzą Holendrzy - 4 euro. Tuż przed nimi są Duńczycy i Szwedzi, którzy są gotowi wydać - 7 euro.
Wolne w pracy
Mistrzostwa nie pozostały niezauważone przez europejskich pracodawców. Jeden na 10 europejskich pracowników weźmie wolne - średnio 28 godzin - w czasie rozgrywek. Najwięcej wolnego planują Ukraińcy - średnio 9,3 dnia. Rosjanie deklarują, że wezmą 7,8 dnia, Irlandczycy 4,4 dnia, a Polacy 4,3 dnia. Na końcu stawki są Holendrzy, którzy planują 0,8 dnia wolnego, Francuzi (0,6 dnia) i Portugalczycy (0,5 dnia).
Najwięcej kibiców ma Portugalia i Polska
Z badania wynika, że największy odsetek kibiców piłkarskich ma Portugalia (88 proc. zadeklarowało, że interesuje się piłką), a zaraz za nią plasuje się Polska (87 proc.). Jednocześnie Polacy najmniej wierzą we własną drużynę (8 proc. wierzy w końcowy triumf). Najbardziej ufają własnym siłom Hiszpanie - 90 proc. uważa, że puchar trafi do nich. W Niemczech 60 proc. obywateli spodziewa się triumfu swojej reprezentacji.
Finał Niemcy-Hiszpanie
Pytani o wymarzony finał większości Europejczyków typuje, że zagrają w nim Niemcy i Hiszpanie. Zdaniem 32 proc. kibiców tytuł zdobędą Hiszpanie, a na Niemców stawia 20 proc. badanych.
Badanie postaw konsumenckich oraz zachowań związanych z piłką nożną w krajach biorących udział w Euro 2012 przeprowadzono w 16 państwach na grupie 16 tys. 43 respondentów. W Holandii przeprowadzone zostało badanie online obejmujące 1 tys. 43 osoby, a w pozostałych krajach badanie obejmujące po 1 tys. mieszkańców stanowiących reprezentatywną grupę społeczeństwa.
Autor: km//bgr / Źródło: PAP