W niedziel臋 wesz艂y w 偶ycie nowe unijne przepisy, kt贸re maj膮 zmniejszy膰 liczb臋 ofiar wypadk贸w drogowych. Zak艂adaj膮 one, 偶e od po艂owy 2022 roku wszystkie nowe modele pojazd贸w wprowadzone na rynek unijny b臋d膮 wyposa偶one w zaawansowane systemy bezpiecze艅stwa.
Regulacje zatwierdzone w 2019 roku przez Parlament Europejski i pa艅stwa cz艂onkowskie s膮 odpowiedzi膮 na ogromn膮 liczb臋 ofiar wypadk贸w drogowych. Tylko w 2018 roku oko艂o 25,1 tys. os贸b zgin臋艂o na drogach w UE, a 135 tys. zosta艂o powa偶nie rannych. Rozporz膮dzenie jest cz臋艣ci膮 d艂ugoterminowego celu UE, jakim jest zbli偶enie do zera do 2050 roku liczby 艣miertelnych ofiar i powa偶nych obra偶e艅 w wyniku wypadk贸w drogowych (Wizja zero). Przepisy maj膮 utorowa膰 r贸wnie偶 drog臋 do coraz bardziej zautomatyzowanego ruchu ko艂owego oraz zwi臋kszy膰 globaln膮 innowacyjno艣膰 i konkurencyjno艣膰 europejskiego przemys艂u samochodowego. Regulacje przewiduj膮 wprowadzenie w nowych modelach samochod贸w niemal 30 system贸w, kt贸re maj膮 zwi臋kszy膰 bezpiecze艅stwo na drogach i zmniejszy膰 liczb臋 ofiar wypadk贸w. S膮 por贸wnywane do kroku, jakim by艂o wprowadzenie w autach pas贸w bezpiecze艅stwa.
Obowi膮zkowe wyposa偶enie
Od maja 2022 roku systemy takie, jak inteligentny asystent pr臋dko艣ci, automatyczne hamowanie awaryjne, wykrywanie pieszych i rowerzyst贸w czy instalacje umo偶liwiaj膮ce zamontowanie alkomatu odcinaj膮cego zap艂on, b臋d膮 podstawowym wyposa偶eniem wszystkich nowych modeli samochod贸w. Prace nad tymi regulacjami zosta艂y przeprowadzone bardzo szybko. Od przedstawienia propozycji do wypracowania ostatecznego kszta艂tu przepis贸w min臋艂o 10 miesi臋cy. Nie oznacza to, 偶e sprawa by艂a prosta, gdy偶 producenci samochod贸w prowadzili aktywny lobbing, by op贸藕ni膰 wdro偶enie kosztownych dla nich rozwi膮za艅. Zmiany nie b臋d膮 si臋 ogranicza膰 tylko do aut osobowych i przewiduj膮 te偶 np. systemy zmniejszaj膮ce niebezpieczne martwe pola w samochodach ci臋偶arowych oraz autobusach. Dla przemys艂u samochodowego to wyzwanie, gdy偶 potrzebne b臋dzie przeprojektowanie niekt贸rych modeli aut. W samochodach osobowych, dostawczych, ci臋偶arowych i autobusach obowi膮zkowy ma by膰 system ostrzegaj膮cy o senno艣ci i rozproszeniu uwagi kierowcy, np. przez korzystanie z telefonu podczas prowadzenia pojazdu.
Wszystkie pojazdy b臋d膮 musia艂y mie膰 system inteligentnego dostosowania pr臋dko艣ci, a tak偶e zapewniaj膮cy bezpiecze艅stwo cofania przy u偶yciu kamery lub czujnik贸w. Na wz贸r samolot贸w r贸wnie偶 auta maj膮 mie膰 rejestrator danych w razie wypadku, tzw. czarn膮 skrzynk臋. Kluczowy ma by膰 tzw. aktywny tempomat, dzi臋ki kt贸remu auto ma zwalnia膰, je艣li czujniki wykryj膮 przed nim przeszkod臋 lub inny wolniej jad膮cy samoch贸d. Wszystkie auta osobowe i dostawcze maj膮 te偶 zosta膰 wyposa偶one w system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku test贸w zderzeniowych pasy bezpiecze艅stwa.
Ocali膰 偶ycie
Nowe przepisy zak艂adaj膮, 偶e samochod贸w ci臋偶arowych i autobus贸w dotyczy膰 b臋d膮 szczeg贸lne wymogi, kt贸rych celem ma by膰 poprawa bezpo艣redniej widoczno艣ci kierowc贸w oraz usuni臋cie martwych p贸l, a tak偶e systemy z przodu i boku pojazdu maj膮ce na celu wykrywanie u偶ytkownik贸w dr贸g szczeg贸lnie nara偶onych na wypadki i ostrzeganie o nich, zw艂aszcza przy skr臋caniu.
Badania pokazuj膮, 偶e to w艂a艣nie przy skr臋cie, gdy kierowcy ci臋偶ar贸wek i autobus贸w nie widz膮 pieszych czy rowerzyst贸w, cz臋sto dochodzi do wypadk贸w. Komisja Europejska szacuje, 偶e do 2038 roku wprowadzenie tych innowacji pomo偶e ocali膰 偶ycie ponad 25 tys. ludzi i zapobiec powa偶nym obra偶eniom u co najmniej 140 tys. os贸b.
Autor: //dap / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock