We Włoszech rozpoczął się proces homologacji pięciu elektrycznych pociągów Impuls II, jakie nowosądecka firma Newag wyprodukowała na zamówienie przewoźnika z Bari. Według przedstawicieli firmy będzie to pierwszy polski pociąg elektryczny użytkowany w zachodniej Europie.
Jak poinformował prezes Newag SA Zbigniew Konieczek, w zeszłym tygodniu pierwszy z zamówionych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls II pojechał z fabryki w Nowym Sączu do Florencji w celu przeprowadzenia testów. Jednostka badawcza Italcertifer przeprowadzi wymagane badania homologacyjne, które potrwają kilka miesięcy. Obecnie jest ustalany szczegółowy harmonogram testów. O terminie oficjalnego przekazania pojazdów zdecyduje zamawiający.
Z Nowego Sącza na rynki zagraniczne
Według prezesa realizacja włoskiego kontraktu to ważna chwila dla nowosądeckiej firmy, związana z jej ekspansją na zagraniczne rynki. Pociągi te będą pierwszymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi w Europie Zachodniej wyprodukowanymi przez polskiego producenta pojazdów szynowych. Zgodnie z umową wykonawczą podpisaną w grudniu zeszłego roku polski producent zobowiązał się dostarczyć w ciągu 12 miesięcy pięć trójczłonowych pociągów elektrycznych Impuls II na zamówienie włoskiego przewoźnika Ferrovie del Sud Est e Servizi Automobilistici (FSE) z siedzibą w Bari.
Zamówienia warte miliony
Na podstawie zawartej umowy ramowej, która obowiązywać będzie przez pięć lat od jej podpisania, FSE może ponadto zamówić do 15 pojazdów produkowanych przez Newag. Łączna wartość zamówień udzielonych na podstawie umowy ramowej może wynieść maksymalnie 60,525 mln euro netto, natomiast wartość umowy wykonawczej wynosi 20,175 mln netto. EZT Impuls II wywodzi się z rodziny pojazdów Impuls pierwszej serii i wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociąg, konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pojazdu.
Cztery składy dla Włochów
Prędkość eksploatacyjna Impulsów wynosi 160 km/h. Wersja trójczłonowa dla włoskiego odbiorcy ma blisko 60 metrów długości. Jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych; przedziały pasażerskie i kabinę maszynisty wyposażono w klimatyzację, zastosowano system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu GPS. Konieczek przypomniał, że kontrakt z przewoźnikiem obsługującym region Bari nie jest pierwszym zamówieniem z Włoch. W grudniu zeszłego roku przekazano pierwszy wąskotorowy, dwuczłonowy pociąg spalinowy do obsługi szlaków wokół wulkanu Etna na Sycylii. W sumie przewoźnik Ferrovia Circumetnea zamówił w Nowym Sączu cztery takie składy.
Zobacz: Wraca wielki projekt. Pociągi pojadą nawet 350 km/h? (Film z 1.09.2016)
Autor: ag/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY 3.0)