Wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie na budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Podborze - Śniadowo. To ostatni fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który tej decyzji nie miał - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Droga ma być oddana do ruchu pod koniec 2023 roku.
GDDKiA zapowiedziała, że w najbliższych dniach nastąpi przekazanie placu budowy wykonawcy. Prace mają się rozpocząć od wycinek drzew oraz koniecznych rozbiórek zabudowań kolidujących z powstającą drogą. "Kiedy tylko pogoda pozwoli, ruszą też pierwsze roboty ziemne" - wskazała Dyrekcja.
S61 Podborze - Śniadowo
Odcinek S61 Podborze - Śniadowo będzie miał długość 19,46 km. Zadanie obejmuje budowę nie tylko drogi ekspresowej S61, ale również przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej. "To właśnie tam powstanie strategiczny, nowy węzeł Podborze łączący dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca bieżącego roku fragmentem Via Baltiki Śniadowo - Łomża Południe" - poinformowali drogowcy.
W ramach umowy mają powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału. Kierowcy mają zyskać dwa węzły Podborze oraz Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziano również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Sulęcin Wschód i Zachód.
Ponadto - zgodnie z zapewnieniami drogowców - na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt.
Nowy wykonawca
GDDKiA zwróciła uwagę, że fragment Podborze - Śniadowo to jeden z trzech odcinków S61, gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców, a terminy uległy przesunięciu. "Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą (Rubau) odcinka Podborze - Śniadowo została rozwiązana w maju 2019 roku. Firma nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, więc GDDKiA odstąpiła od umowy" - przypomniano.
Inwestycję ma zrealizować Polaqua. Umowa w systemie Projektuj i buduj została podpisana 8 stycznia 2020 roku, a wartość tego kontraktu to 749,96 mln zł.
Drogowcy wskazali, że nowy wykonawca przygotował dokumentację do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i złożył wniosek 15 września 2020 roku, na dwa miesiące przed umownym terminem. "Niestety, najpierw ze względu na pandemię, a potem wątpliwości co do długości ekranów akustycznych, wydanie decyzji przeciągnęło się do grudnia bieżącego roku" - dodała GDDKiA.
Nowych wykonawców trzeba było również wybrać w przypadku odcinków S61: tzw. duża obwodnica Łomży oraz Budzisko - Suwałki.
Trasa S61 Via Baltica będzie biegła od Podborza przez województwo podlaskie i część województwa warmińsko-mazurskiego do granicy z Litwą. Prowadzi do krajów nadbałtyckich. Trasa w Polsce ma liczyć około 210 km.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock