Na poziomie ostrzegawczym i krytycznym znajduje się łącznie prawie 8 tysięcy kilometrów odcinków dróg krajowych w Polsce - wynika z najnowszego "Raportu o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2019 roku".
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwróciła uwagę, że ogólny stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych, zarządzanych przez GDDKiA, w ciągu ostatnich lat ulega systematycznej poprawie. "Na koniec 2019 roku stan dobry zanotowano na poziomie 61,7 procent, co oznacza poprawę o 2,4 procent w stosunku do roku poprzedniego" - wskazano.
W remoncie lub przebudowie znajdują się odcinki o łącznej długości 524,4 kilometra, czyli 2,3 procent całej sieci drogowej zarządzanej przez GDDKiA. Pozostałe 7929,7 kilometra, czyli 36 procent, to jednak fragmenty na poziomie ostrzegawczym i krytycznym. Z raportu wynika, że ta długość jest o ponad 300 kilometrów mniejsza w porównaniu do zanotowanej na koniec 2018 roku.
"Na drogach krajowych docelowo należy wykonać: ponad 4250 km zabiegów modernizujących oraz prawie 3100 km zabiegów powierzchniowych. Wyrównania nawierzchni należy wykonać na sieci dróg o długości prawie 600 km" - czytamy.
Stan autostrad
W raporcie uwzględniono również stan techniczny nawierzchni odcinków dróg krajowych w zarządzie koncesjonariuszy autostrad.
Z analizy wynika, że na prawie 6 procent odcinków autostrad (52,7 kilometra), będących w zarządzie koncesjonariuszy należy wykonać remonty nawierzchni. W porównaniu do 2018 roku długość ta zmniejszyła się o 2,1 procent.
Zgodnie z danymi prawie 63 procent (14 475,4 kilometra) odcinków dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz koncesjonariuszy autostrad znajduje się w stanie dobrym, a 34,7 procent (7982,4 kilometra) w stanie niezadowalającym i złym. Jak zaznaczono, w porównaniu do 2018 roku zanotowano ponad 2-procentową poprawę stanu technicznego nawierzchni dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA i koncesjonariuszy autostrad.
Zróżnicowanie
Stan nawierzchni dróg krajowych w poszczególnych województwach jest zróżnicowany.
Największe łączne potrzeby remontowe występują w województwach: małopolskim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim, lubuskim i lubelskim. W większości województw dominują problemy z odcinkami wymagającymi natychmiastowego wykonania zabiegów modernizujących i powierzchniowych.
Najlepsza sytuacja jest w województwach: białostockim, zachodniopomorskim, świętokrzyskim, łódzkim, pomorskim i warmińsko-mazurskim. Tam - jak wynika z raportu - potrzeby łączne znacznie poniżej średniej krajowej. Wskaźnik łącznych potrzeb stanowi stosunek długości sieci w stanie złym i niezadowalającym do długości sieci zarządzanej w danym oddziale.
Jak wynika z raportu, szacowane środki finansowe dotyczące potrzeb natychmiastowych, pozwalające na wykonanie wszystkich zabiegów koniecznych, czyli zlikwidowanie odcinków dróg w stanie złym, wynoszą 4,5 miliarda złotych. Łączne potrzeby finansowe na remonty nawierzchni (stan zły i niezadowalający) wynoszą zaś 10,8 miliarda złotych.
Inwestycje drogowe
GDDKiA poinformowała w raporcie o kolejnych inwestycjach drogowych. Jak czytamy, w realizacji obecnie znajdują się 82 zadania z nowymi odcinkami dróg o łącznej długości ponad 1000 kilometrów, w przetargach kolejnych 29 zadań o łącznej długości blisko 360 kilometrów, a do końca 2020 roku planowane jest ogłoszenie nowych przetargów na 25 odcinków o łącznej długości ponad 350 kilometrów.
Wśród zaplanowanych na 2020 rok przetargów znalazło się także 67 zadań dotyczących rozbudowy istniejących odcinków dróg krajowych o łącznej długości około 465 kilometrów. Kolejną pozycją są przetargi na obiekty mostowe, w sumie na 53 zadania o łącznej wartości ponad 450 milionów złotych.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock