Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3. Chodzi o około 33-kilometrowy fragment Świnoujście - Troszyn w województwie zachodniopomorskim, który został podzielony na dwa odcinki realizacyjne.
Odcinek jest niezbędny do ukończenia całej dwujezdniowej drogi S3 od Morza Bałtyckiego do granicy z Czechami. Wszystkie pozostałe fragmenty tej drogi już istnieją lub są w realizacji.
- To wcale niełatwe odcinki, bardzo trudne pod względem inżynierskim, ale wiem, jestem przekonany, że te trudności inżynierskie zostaną pokonane i droga ta dołączy do drążonego tunelu pod Świną. Świnoujście będzie połączone przejściem drogowym dzięki tunelowi, i porty Świnoujścia i Szczecina będą połączone drogą ekspresową S3 z południem Europy - powiedział w piątek podczas uroczystości podpisania umów minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Podkreślił, że dzięki drodze gazoport i przygotowywany do budowy terminal kontenerowy w Świnoujściu "będą konkurencyjne" dla portów położonych na południowym wybrzeżu Bałtyku. - Polskie porty muszą zająć tę solidną pozycję gospodarczą na mapie logistycznej Europy - wskazał szef MI.
S3 Świnoujście - Troszyn
Odcinek S3 Świnoujście - Troszyn, składa się z dwóch odcinków realizacyjnych: Świnoujście - Dargobądz o długości 17 kilometrów i Dargobądz - Troszyn o długości 16 kilometrów.
Dla odcinka Świnoujście - Dargobądz została wybrana oferta firmy Polaqua o wartości 688,8 miliona złotych, natomiast dla odcinka Dargobądz - Troszyn oferta konsorcjum Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard o wartości 679,3 miliona złotych. Łącznie chodzi o kwotę blisko 1,4 miliarda złotych.
Droga S3 na odcinku Świnoujście - Troszyn będzie miała dwie jezdnie: po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach kontraktów powstanie siedem węzłów drogowych, z czego cztery na odcinku Świnoujście - Dargobądz i trzy na odcinku Dargobądz - Troszyn.
Na etap projektowania i uzyskiwania decyzji administracyjnych przewidziano 17 miesięcy od daty podpisania umowy. Roboty budowlane potrwają 19 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). Budowa planowo powinna się zakończyć w drugim kwartale 2024 roku.
- Wykonawcy będą mieli około 12 miesięcy na projektowanie i około 24 miesięcy na realizację, z okresami zimowymi. Dzisiejszy harmonogram zakłada, że inwestycja skończy się na początku 2024 roku i wtedy od północy do południa pojedziemy pełną drogą ekspresową w naszym województwie - wskazał Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przetargi na budowę odcinków zostały wszczęte w grudniu ubiegłego roku, natomiast pod koniec czerwca drogowcy wybrali najkorzystniejsze oferty. By móc dokonać wyboru powyższych ofert, niezbędne było zwiększenie budżetu na inwestycje. GDDKiA wskazała w czerwcowym komunikacie, że minister infrastruktury zwiększył finansowanie na realizację odcinka S3 o 300 milionów złotych.
Droga ekspresowa S3
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało w komunikacie, że obecnie na terenie województwa zachodniopomorskiego trwa realizacja dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 o łącznej długości 41,4 kilometra.
"Nowy odcinek trasy powstaje od Miękowa do Brzozowa. Prace mają zakończyć się w przyszłym roku. Od Rzęśnicy do Miękowa przebudowywany jest także wybudowany w latach 70. odcinek S3. Kierowcy mogą już korzystać z nowych węzłów drogowych i dwóch jezdni. Prace zakończą się w przyszłym roku" - czytamy.
W czwartek rozpoczęły się prace przy budowie odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie dolnośląskim. Chodzi o ponad 16-kilometrowy odcinek Bolków - Kamienna Góra. W ramach inwestycji ma powstać najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock