Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Oświęcimia. To około dziewięciokilometrowy odcinek w ciągu drogi ekspresowej S1.
GDDKiA poinformowała w poniedziałkowym komunikacie, że wybrano ofertę złożoną przez Budimex z ceną brutto 467 674 827,51 zł. "Firma Budimex zaproponowała najkorzystniejszą cenę, skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące i przedłużenie okresu gwarancji o 5 lat" - podkreślili drogowcy.
Oferty w przetargu złożyło łącznie dziesięciu wykonawców. "Pozostali wykonawcy uczestniczący w postępowaniu przetargowym mogą, w ciągu dziesięciu dni, składać odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. Jeżeli nikt nie złoży odwołania, umowę z wykonawcą podpiszemy w czerwcu 2020 roku" - wskazała GDDKiA.
Obwodnica Oświęcimia
Wykonawca musi zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową, która przebiegać będzie po nowym śladzie od S1 do istniejącej drogi krajowej numer 44. Obwodnica ma być gotowa do 2024 roku.
Drogowcy zwrócili uwagę, że "szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau".
"W związku z tym został opracowany 'Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej', w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji" - czytamy w komunikacie. GDDKiA podkreśliła, że raport jest analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO.
"Wykonawca opracowując projekt budowlany, powinien uwzględnić zapisy zawarte w raporcie i zastosować rozwiązania zgodne z tymi zapisami. "Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie 'dobra światowego dziedzictwa' oraz drogi krajowej" - zaznaczyli drogowcy.
Jeden z odcinków
Obwodnica Oświęcimia to jeden z czterech odcinków, na jakie podzielono budowę drogi S1 Kosztowy - Bielsko-Biała:
- odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) - 12,9 km,
- odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice - 15,2 km,
- odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) - 12,0 km,
- odcinek IV: obwodnica Oświęcimia - 9,0 km.
Docelowo droga S1 będzie mieć 135 kilometrów długości i - jak wskazała GDDKiA - "stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym".
Droga S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli "osi drogowej Gdańsk - Brno/Bratysława - Wiedeń". Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock