Wprowadzenie dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy, a także dodanie obowiązku zapłacenia akcyzy w przypadku "przerobienia " samochodu ciężarowego na osobowy. To tylko część zmian, które znalazły się w projekcie przygotowanym przez Ministerstwo Finansów. Rząd chce w ten sposób uszczelnić system opodatkowania samochodów osobowych.
Jak wynika z informacji zamieszczonej na stronie Rządowego Centrum Legislacji, do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych trafił właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.
"Planowany czas trwania uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych to 14 dni" - dodano.
Akcyza na samochody
Ministerstwo Finansów zaproponowało wprowadzenie w przypadku samochodów ciężarowych oraz specjalnych o dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony sprowadzanych z krajów UE obowiązku uzyskania dla celów związanych z rejestracją tych pojazdów na terytorium Polski dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy.
"Projektowana zmiana wyeliminuje występujące nieprawidłowości, których mechanizm polega na sprowadzaniu z krajów UE samochodów osobowych i rejestrowaniu ich jako samochody ciężarowe lub specjalne w celu uniknięcia płacenia akcyzy" - wskazał resort w uzasadnieniu.
Według MF nowy wymóg przyczyni się do uszczelnienia systemu opodatkowania samochodów osobowych. Z danych statystycznych posiadanych przez resort finansów wynika, że kwota uszczupleń w skali roku z tego tytułu oscyluje w granicach około 34 milionów złotych.
Inne zmiany
Projektowana ustawa przewiduje także obowiązek zapłacenia akcyzy w przypadku, gdy zarejestrowany już w kraju i zwolniony z akcyzy samochód ciężarowy zostanie "przerobiony" na samochód osobowy.
"Nadużycie (w takim przypadku - red.) polega na tym, że samochód jest rejestrowany w Polsce, przy czym ze względu na jego status jako pojazdu ciężarowego (w świetle ustawy – Prawo o ruchu drogowym) wydziały komunikacji nie wymagają dla potrzeb rejestracji potwierdzenia zapłaty akcyzy. Taki pojazd jest następnie modyfikowany i sprzedawany klientowi, który rejestruje go jako samochód osobowy. A ponieważ uprzednio został już w Polsce zarejestrowany, więc wydział komunikacji nie żąda ponownie potwierdzenia zapłaty akcyzy" – tłumaczyła w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" Marta Szafarowska, doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe.
MF zaproponowało także objęcie akcyzą samochodów osobowych niezarejestrowanych wcześniej w kraju, w sytuacji "jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, na przykład jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości".
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 roku.
Zapowiedź premiera
Premier Mateusz Morawiecki o zmianach w akcyzie mówił już w grudniu 2018 roku. - W Ministerstwie Finansów są toczone prace nad takim kształtem akcyzy, który przede wszystkim pozwalałby uszczelnić system wwożenia (do Polski - red.) samochodów wysokolitrażowych, tych powyżej 2-2,5 litra - wskazywał szef rządu.
Zgodnie z przepisami akcyzie podlega sprowadzenie samochodu osobowego do Polski oraz pierwsza sprzedaż wyprodukowanego w Polsce samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju. Stawki podatku akcyzowego mamy dwie: 3,1 procent wartości pojazdu w przypadku, gdy auto ma silnik o pojemności do 2000 cm3 oraz 18,6 procent wartości pojazdu w przypadku, jeśli auto ma silnik o pojemności powyżej 2000 cm3.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock