Nie zaakceptujemy odrzucenia przez producentów samochodów naszych planów mających doprowadzić do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza spalinami emitowanymi przez silniki Diesla - zapowiedziało w piątek niemieckie ministerstwo środowiska.
Władze w Berlinie zakładają, że firmy motoryzacyjne m.in. zaproponują klientom modyfikacje silników w celu zmniejszenia ich szkodliwości dla środowiska.
- Ta deklaracja odnosi się do wczesnych reakcji BMW i VDA (zrzeszenia przemysłu motoryzacyjnego). Na tym nie może się skończyć - mówił rzecznik resortu środowiska na piątkowej konferencji prasowej.
BMW we wtorek podkreśliło, że nie postrzega modyfikacji jednostek dieslowych jako rozwiązania problemu zanieczyszczenia powietrza.
Zachęty i upusty
Przedstawiciele partii rządzących ogłosili we wtorek porozumienie ws. działań na rzecz poprawy jakości powietrza w niemieckich miastach. Konsensus pozwoli uniknąć wprowadzania zakazu wjazdu do centrów kolejnych miast dla samochodów z silnikami Diesla - przekonywali. Rozwiązanie zakłada, że właściciele starszych samochodów z silnikami Diesla w Niemczech mogą wybrać między skorzystaniem z zachęt handlowych, a modyfikacją jednostki napędowej.
Z informacji agencji Reutera wynika, że niemieckie koncerny motoryzacyjne zgodziły się zaoferować klientom udział w programie wymiany samochodów z silnikami wysokoprężnymi (spełniającymi standardy emisji Euro 4 i Euro 5). W tym celu oferowane będą zachęty handlowe lub upusty.
Modyfikacja silnika
Właściciele diesli spełniających normę Euro5 mogą też zdecydować się na modyfikację silnika z wykorzystaniem systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Pozwala on na znaczne ograniczenie w silniku emisji cząstek stałych (PM) i tlenków azotu (NOx). Z dokumentu po spotkaniu koalicji wynika, że koszt tej modyfikacji powinny wziąć na siebie firmy motoryzacyjne. Na realizacji tych założeń zgadza się VW, jednak przeciwstawia się im BMW.
W przypadku pojazdów dostawczych i vanów wykorzystywanych w handlu rząd dofinansowuje 80 proc. kosztu modyfikacji z wykorzystaniem SCR - podaje Reuters.
Według oficjalnych danych w Niemczech jest 3,1 mln samochodów z silnikami Diesla Euro 4 i 5,7 mln egzemplarzy z Euro 5. W kraju zarejestrowanych jest 46,5 mln samochodów.
Autor: mp//sta / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock