W środę 4 maja weszło w życie rozporządzenie w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (SCT). Zgodnie z przepisami maksymalna opłata za wydanie takiej nalepki to 5 złotych. Z kolei mandat za wjazd do SCT bez nalepki będzie oznaczał mandat w wysokości 500 złotych.
Ministerstwo informowało wcześniej na swojej stronie internetowej, że rozporządzenie, a przede wszystkim projekt nalepki oznaczającej pojazd uprawiony do wjazdu do strefy czystego transportu podlegał szerokim uzgodnieniom.
"Uwagi do przedstawionego projektu zgłaszali zarówno samorządowcy, jak i organizacje branżowe zainteresowane elektromobilnością. W trakcie konsultacji został zaproponowany nowy wzór nalepki, który uwzględnił rok produkcji pojazdu, rodzaj paliwa, nazwę gminy i nr rejestracyjny" - wyjaśniał resort w komunikacie opublikowanym w związku z podpisaniem rozporządzenia.
Wzór nalepki
Nalepka przypomina znak STOP w kolorze zielonym. Na górze nalepki znajduje się informacja z rokiem produkcji pojazdu. Poniżej oznaczenie odpowiadające rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd. Przykładowo dla benzyny określono znak P; dla oleju napędowego - D; mieszanki (paliwo-olej) - M; gazu płynnego (propan-butan) - LPG; gazu ziemnego sprężonego (metan) - CNG; wodoru - H; a dla pojazdu zasilanego energią elektryczną - EE. W dolnej połowie nalepki będzie z kolei uwidoczniony numer rejestracyjny pojazdu.
"Dzięki wprowadzonym zmianom posiadacze nisko i zeroemisyjnych pojazdów, którzy nie mają specjalnych tablic, będą mogli wjeżdżać do stref w całej Polsce. Łatwiej będzie też posiadaczom aut, które zostaną uznane za dopuszczone do wjazdu w różnych gminach w Polsce - jeśli ich pojazd będzie spełniał wymagania z innej gminy, która wydała naklejkę. Będzie to możliwe do stwierdzenia na podstawie roku produkcji lub rodzaju paliwa. Na projekcie znalazł się symbol znaku oznaczającego strefę czystego transportu, aby była ona bardziej czytelna" - wyjaśniano w komunikacie resortu.
Nalepka umieszczana będzie w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. Sposób wydawania naklejek ma określać z kolei rada gminy w uchwale, w której ustanowi strefę czystego transportu.
Opłata za nalepkę, mandat za jej brak
Zgodnie z ustawą o elektromobilności, pojazdy którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu do strefy czystego transportu.
Przewiduje ona też maksymalny koszt za wydanie takiej nalepki w wysokości 5 zł.
Mandat za wjazd do SCT bez nalepki ma wynosić 500 zł.
Kiedy pojawią się pierwsze strefy czystego transportu?
Obowiązująca ustawa o elektromobilności upoważnia gminy do tworzenia stref czystego transportu na swoim terenie. Do tej pory jednak żadna z takich stref nie powstała.
- Przyszły rok będzie już przygotowaniem do wdrożenia tej pilotażowej strefy, bo zgodnie z uchwałą rok 2024 to okres, kiedy strefa będzie już wdrożona w życie - zapowiadał w kwietniu Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
W Krakowie strefa ma ruszyć już na początku przyszłego roku. Tu chodzi o kilka dzielnic, gdzie ulice będą zamknięte dla najstarszych samochodów. - Nie będą mogły wjeżdżać samochody wyprodukowane w latach 1993-2000 i starsze. To jest pierwszy etap - informował Dariusz Nowak z krakowskiego urzędu miasta.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock