Jakie SUV-y są najbardziej cenione przez polskich kierowców?

mat. prasowe

SUV-y to segment samochodów, które od lat już cieszą się ogromną i wciąż rosnącą popularnością. Połączenie cech charakterystycznych zarówno samochodów osobowych, jak i terenowych sprawia, że SUV-y wybierane są nie tylko przez osoby, które preferują aktywny tryb życia.

Artykuł sponsorowany

Decydują się na nie wszyscy – niezależnie od tego, czy są to rodziny z dziećmi, czy single. Równie chętnie wybierają je ludzie młodzi, w średnim wieku, jak i starsi – zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Samochody te powszechnie uznawane są za pojazdy o wysokim prestiżu, wygodne, komfortowe, bezpieczne i dające pewność siebie.

SUV to kategoria samochodów, które łączą cechy charakterystyczne dla aut terenowych i osobowych. Wskazuje już na to sama ich nazwa. Skrót SUV pochodzi od angielskiego wyrażenia Sport Utility Vehicle. Pierwszymi SUV-ami były luksusowe samochody terenowe, które od ich spartańskich odpowiedników różniło wyposażenie, zbliżające je użytkowo do aut osobowych. Pojazdy te jednocześnie zachowywały jednak ogromną większość cech pojazdów czysto użytkowych, które pozwalały im sprawnie poruszać się w terenie.

Zalety posiadania SUV-a

Obecnie segment SUV nieco się zmienił – łączy cechy samochody terenowego z komfortem i walorami praktycznymi charakterystycznymi dla samochodów osobowych. Dominują w nim konstrukcje z nadwoziem samonośnym, dla których prekursorem była debiutująca w 1994 roku Toyota RAV4. Współczesne SUV-y, takie jak Toyota C-HR, Toyota RAV4, Toyota Land Cruiser czy Toyota Hilux, prowadzą się tak samo dobrze, jak samochody osobowe, dysponują jednak w stosunku do nich przewagą w postaci wyższej sylwetki i większego prześwitu, dzięki czemu są dla wielu osób o wiele bardziej praktyczne.

Często podkreśla się, że dzięki spokrewnieniu właśnie z samochodami terenowymi, do SUV-ów łatwiej się wsiada (dzięki temu, że są wyższe niż samochody osobowe) i łatwiej korzysta się z bagażnika, którego krawędź załadunkowa znajduje się wyżej. Wiele osób ceni również ich właściwości jezdne – SUV-y są równie komfortowe, a czasami nawet bardziej niż osobówki, ale jednocześnie dzięki wyższemu zawieszeniu znakomicie radzą sobie z podjazdem pod krawężniki i na gorszych nawierzchniach, na których również oferują bardzo wysoki komfort podróżowania.

Jakiego SUV-a kupić? Na co zwrócić uwagę?

Z powodów, które opisaliśmy wcześniej, samochody SUV bardzo często wybierane są bez względu na płeć, wiek czy preferencje kierowców. Równie chętnie na SUV-y decydują się ludzie mieszkający w większych i mniejszych miastach, dużych i mniejszych miejscowościach, poruszający się wyłącznie w mieście lub poza nim, niezależnie od tego czy głównie jeżdżą po dobrej jakości drogach, czy znacznie częściej muszą pokonywać trasy o złej jakości nawierzchni czy nawet drogi gruntowe. SUV-y sprawdzają się tak samo dobrze w dużym mieście, na przedmieściach, w niewielkich miejscowościach czy na wsiach. Równie chętnie wybierane są przez mieszkańców okolic położonych na równinach, na wzgórzach czy w górach.

Zalety SUV-ów przemawiają do wszystkich, niezależnie od ich sytuacji osobistej – zarówno do singli, jak i do rodzin z dziećmi, dla których samochód SUV jest bezpiecznym, komfortowym pojazdem rodzinnym zapewniającym wysokie bezpieczeństwo wszystkim podróżującym, jak również dla różnych grup wiekowych – niezależnie od tego, czy są to osoby młode, czy starsze. Wszyscy doceniają ich walory praktyczne. SUV-y są wyższe od samochodów osobowych, więc wsiada się do nich wygodniej. Z większą łatwością, dzięki wyższemu progowi załadunkowemu, wkłada się i wyjmuje również różne przedmioty z bagażnika, co ważne jest nie tylko dla rodzin z dziećmi, ale także dla np. posiadaczy SUV-ów, którzy uprawiają wszelkiego rodzaju aktywności – przewożą nim na przykład sprzęt sportowy czy kempingowy. Nie bez znaczenia dla większości kierowców SUV-ów jest możliwość podróżowania w zasadzie w każdych warunkach, przy każdej pogodzie, bez znaczenia, czy jest to słoneczne lato, deszczowa jesień czy śnieżna zima.

Zalety SUV-ów widać doskonale także przy podjeżdżaniu pod krawężniki czy przy pokonywaniu gorszej jakości dróg, np. gruntowych – prowadząc SUV-a, nie trzeba się obawiać o to, że zawadzimy o coś czy uszkodzimy samochód – jest wystarczająco wysoko zawieszony, aby bezpiecznie pokonać wszystkie przeszkody, jakie mogą na nas czekać podczas codziennego korzystania z SUV-a. Nie bez znaczenia dla wysokich walorów użytkowych SUV-ów jest także fakt, że ogromna większość z nich wyposażona jest w skuteczny napęd na 4 koła.

Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a?

Obecnie każdy z liczących się producentów samochodów ma w swojej ofercie SUV-y. Na co zatem zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego pojazdu dla siebie? Na to pytanie nie ma jednej najlepszej odpowiedzi. Każdy z nas ma nieco inne oczekiwania od samochodu. Dla każdego z nas inne cechy grają rolę pierwszoplanową.

Wybierając SUV-a dla siebie, warto zwrócić uwagę na to, co jest dla nas w takim samochodzie najważniejsze. Przede wszystkim należy przyjrzeć się kwestii segmentu samochodu – SUV-y występują bowiem w zasadzie w każdej kategorii. Po małe SUV-y takie jak Toyota Yaris Cross chętnie sięgają osoby korzystające z samochodów głównie w miastach, gdzie sprawdzają się zwinne i oszczędne modele miejskich SUV-ów, dostosowane do warunków panujących w mieście. Bardzo chętnie wybierane są także kompaktowe SUV-y, takie jak Toyota C-HR, określana także jako crossover (podział na SUV-y i crossovery jest dość płynny). Osoby oczekujące większej przestrzeni często zaś decydują się na w dalszym ciągu zwinne i łatwe w prowadzeniu, ale zauważalnie większe SUV-y, takie jak Toyota RAV4. Model ten jest zresztą ikoną całego segmentu SUV-ów. To właśnie od tego modelu rozpoczęła się ogromna popularność SUV-ów w zasadzie na całym świecie. Toyota RAV4 od 25 lat wyznacza standardy, jeśli chodzi o pojazdy z tej kategorii.

Dla osób poszukujących naprawdę dużego, komfortowego pojazdu świetnym wyborem będzie duży SUV, taki jak Toyota Land Cruiser – to masywny pojazd zbudowany na ramie, będący ikoną wśród samochodów terenowych, ale znakomicie sprawdzający się właśnie jako SUV.

Decydując się na SUV-a, powinniśmy zwrócić uwagę na konstrukcję samochodu. SUV, który ma się poruszać przede wszystkim w warunkach miejskich, powinien mieć konstrukcję samonośną, dokładnie taką, jak samochody osobowe. Dobrym przykładem są Toyota C-HR czy Toyota RAV4. Osoby, które wyżej cenią sobie terenowe możliwości, zastanowić się powinny nad konstrukcjami opartymi na ramie nośnej, takimi jak na przykład legendarna Toyota Land Cruiser.

Nie bez znaczenia jest też rodzaj napędu, na jaki się zdecydujemy. Jeśli nasz nowy SUV ma służyć głównie do przemieszczania się po drogach dobrej jakości czy w mieście, to z powodzeniem możemy zdecydować się na SUV-a z napędem na jedną oś, takiego jak kompaktowy, stylowy crossover Toyota C-HR czy Toyota RAV4 z napędem 4x2. Jeśli zaś przewidujemy, że samochód będzie nam służył również do jazdy po gorszych nawierzchniach, śliskich gruntowych drogach lub chcemy z niego bezpiecznie korzystać na przykład na krętych górskich trasach, warto postawić na SUV-a wyposażonego w napęd na 4 koła, takiego choćby jak Toyota RAV4 AWD-i czy Toyota Land Cruiser o wybitnych zdolnościach terenowych.

Podobnie powinniśmy zwracać uwagę na zachowanie samochodu oraz na jego stabilność. Jeśli zamierzamy SUV-em jeździć głównie po mieście czy w trasie, a więc po drogach dobrej jakości, to warto zwrócić uwagę na SUV-y konstrukcyjnie podobne do samochodów osobowych. Będą one gwarantować nam wysoki komfort podróżowania – taki sam, a może nawet wyższy niż osobowe auta. Dobrymi przykładami znowu są tutaj przytaczane już modele, takie jak Toyota C-HR czy Toyota RAV4. Jeśli zaś bierzemy pod uwagę możliwość jazdy terenowej, warto wziąć pod uwagę model znacznie bardziej do niej dostosowany, o bardziej terenowej charakterystyce. Świetnym przykładem jest tutaj Toyota Land Cruiser. Model ten jednak, dzięki zaawansowanej konstrukcji ramowej jest tutaj wyjątkiem, bo łączy wybitnie terenowe właściwości jezdne z bardzo wysokim komfortem jazdy po dobrej jakości drogach.

Ekonomiczna jazda hybrydowym SUV-em

Jeśli chcemy połączyć możliwości SUV-a z ekonomiczną jazdą, warto zdecydować się na nowoczesny samochód hybrydowy. Niekwestionowanym liderem tej technologii od wielu już lat jest Toyota. W jej ofercie znajdziemy SUV-y, które zużywają naprawdę niewielkie ilości paliwa. Przy czym warto wspomnieć, że występują one także w wariantach z napędem na 4 koła, co gwarantuje im zarówno niskie spalanie, jak i bardzo dobre właściwości jazdy w trudnych warunkach – np. zimą czy po grząskich drogach.

Do wielkości SUV-a i swoich wymagań warto dopasować także moc układu napędowego. Jeśli będziemy poruszać się głównie z prędkościami miejskimi, możemy śmiało postawić na niższą moc, a taki wybór z pewnością odwdzięczy nam się niskim spalaniem. Już podstawowa wersja Toyoty C-HR dysponuje jednak mocą 122 KM, co jest wartością znakomicie wystarczającą w mieście. Jeśli mamy zamiar poruszać się w trasie lub lubimy nieco bardziej sportowe doznania, warto pomyśleć o mocniejszym wariancie SUV-a. 218 lub 222 KM w Toyocie RAV4 albo 184 KM w Toyocie C-HR z pewnością dostarczą nam wrażeń i zapewnią bezpieczną jazdę w trasie, a przy okazji niskie spalanie, bo w obu przypadkach są to SUV-y wyposażone w napęd hybrydowy. Hybrydowa Toyota C-HR zużywa średnio od 4,8 l paliwa na 100 km w wariancie 122-konnym i od 5,3 l w wersji o mocy 184 KM.

W mieście na pewno warto postawić na automatyczną skrzynię biegów, na przykład taką, jaka dostępna jest w RAV4 Hybrid, Toyocie C-HR Hybrid czy w Land Cruiserze. Jeśli większość czasu nasz SUV spędzać ma w trasie lub jeśli lubimy sami zmieniać biegi – możemy zdecydować się na ręczną skrzynię biegów, choć współcześnie stosowane przekładnie automatyczne – takie jak w np. hybrydowych SUV-ach Toyoty – zapewniają wysoki komfort jazdy, pełną kontrolę nad samochodem i niskie spalanie.

SUV-y to obecnie bardzo modne i popularne samochody. To jednak nie oznacza, że nie da się takim autem wyróżnić z tłumu. Jeśli cenimy sobie nietuzinkowy styl, warto wybrać efektowny SUV, taki jak kompaktowa Toyota C-HR – jej wygląd z pewnością pozwoli nam zadać miejskiego szyku. Także ostre linie nowej Toyoty RAV4 nie pozostawią obserwatorów obojętnymi. Jeśli zaś cenimy sobie raczej klasyczną linię, możemy postawić na inny model.

Wybierając SUV-a, warto zwracać uwagę także na ich walory praktyczne. Co prawda już sam segment gwarantuje nam, że wygodnie będzie do takiego samochodu wsiadać i korzystać z bagażnika, ale jeśli zależy nam na dużej przestrzeni bagażowej, nasz wzrok powinien podążyć w kierunku większych modeli, takich jak Toyota RAV4 czy Toyota Land Cruiser.

Jeżeli ważne jest dla nas bezpieczeństwo, a jest ono ważne chyba dla wszystkich, to warto rozejrzeć się za SUV-em wyposażonym w możliwie bogaty pakiet wyposażenia związanego właśnie z nim oraz szeroką paletę asystentów kierowcy. Uwagę warto zwracać na systemy takie jak układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, automatyczne światła drogowe, układ rozpoznawania znaków drogowych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu, inteligentny aktywny tempomat, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system wykrywania zmęczenia kierowcy czy układ detekcji przeszkód. Można je znaleźć w SUV-ach Toyoty, np. w RAV4 czy C-HR.

Na koniec szczególną uwagę zwracać warto na niezawodność – chcemy przecież cieszyć się bezawaryjną jazdą naszym SUV-em jak najdłużej. Tutaj trudno będzie o lepszy wybór niż SUV Toyoty – marki od lat słynącej z niezawodności i bardzo dużych, bezawaryjnych przebiegów, zwłaszcza jeśli chodzi o nowoczesne napędy hybrydowe. Tutaj znane są przypadki, kiedy hybrydowe Toyoty bezproblemowo pokonują nawet milion kilometrów, wymagając jedynie bieżących czynności serwisowych.

Mały SUV – czy warto w niego inwestować?

Samochody SUV zazwyczaj są droższe niż podobne wielkością auta osobowe, przy czym warto zauważyć, że ich cena w ogromnej mierze zależy od segmentu, który reprezentują. Na przykład typowo miejski, mały SUV, czy też kompaktowy crossover jak Toyota C-HR nie jest znacząco droższy od kompaktów. Wybór SUV-a na swój samochód niesie ze sobą ogromną ilość zalet – od walorów praktycznych aż po niewielką utratę wartości przy odsprzedaży. Wpływ na wartość takiego samochodu ma już sam segment. SUV-y są popularne, a więc pożądane – również na rynku wtórnym. Takie samochody są postrzegane jako modne i prestiżowe, a popyt na nie jest ogromny. Klienci także wysoko cenią ich uniwersalność, walory użytkowe i właściwości jezdne. Świetnym przykładem takiego modelu jest Toyota RAV4, która na dobre wpisała się już w miejski krajobraz, modna, stylowa Toyota C-HR, a także nadchodząca wielkimi krokami Toyota Yaris Cross, która ma olbrzymie szanse na zawojowanie miejskiej dżungli, podobnie jak od wielu lat robi to Toyota Yaris.

W tej roli świetnie sprawdzają się zwłaszcza małe, kompaktowe SUV-y. Dzięki ich niewielkim wymiarom łatwo nimi manewrować w gęstym ruchu i dużo łatwiej zaparkować. Małe SUV-y świetnie poradzą sobie także z przeszkodami charakterystycznymi dla obszarów miejskich – krawężnikami, progami zwalniającymi, remontowanymi ulicami czy studzienkami.

Tutaj warto zwrócić uwagę na dwie nazwy – SUV oraz crossover. Różnice pomiędzy tymi rodzajami samochodów są obecnie dość płynne. SUV to klasa samochodów, które wywodzą się od aut terenowych i podążają ku zwiększeniu ich komfortu. Crosovery zaś to samochody, których idea polega na łączeniu ze sobą cech różnych segmentów samochodów – można w nich dostrzec cechy klasycznych kompaktów, ale o podwyższonym nadwoziu oraz większym prześwicie. Większość crossoverów to pojazdy niewielkie i o nieco mniejszych niż SUV-y właściwościach terenowych. Znaczna większość z nich dysponuje także napędem na jedną oś, podczas gdy SUV-y zazwyczaj oferowane są także z napędem 4x4. SUV-y zazwyczaj podążają śladem pioniera segmentu kompaktowych SUV-ów, Toyoty RAV4, i bez względu na wielkość najczęściej mają nadwozie samonośne. Mogą jednak mieć także konstrukcję wywodzącą się od samochodów terenowych, czyli ramę nośną, tak jak Toyota Land Cruiser. Tymczasem crossovery bez wyjątku skonstruowane są w oparciu o nadwozie samonośne. Podział na SUV-y i crossovery jest więc jak widać dość płynny.

Ranking SUV od Toyoty

Jeśli chodzi o wybór konkretnej marki SUV-a, to trudno tutaj o lepszy wybór niż Toyota. Marka ta ma w tym segmencie tradycje sięgające ćwierć wieku, kiedy to Toyota RAV4 zapoczątkowała cały segment kompaktowych SUV-ów i do dziś wyznacza w nim trendy. Toyota to także marka o najniższej na rynku utracie wartości. Potwierdza to na przykład niezależne badanie „Wybór Kierowców” prowadzone na przestrzeni kilku lat. Duże znaczenie miała w nim niezawodność i bezawaryjność poszczególnych modeli oraz ich wyposażenie czy dostępność w ofercie coraz bardziej pożądanych na rynku hybryd i modnych SUV-ów. Ranking bezapelacyjnie wygrała właśnie Toyota.

Toyota C-HR

Toyota C-HR to odważnie stylizowany kompaktowy SUV. Model ten jest oferowany przede wszystkim z nowoczesnym napędem hybrydowym, który zapewnia mu niskie spalanie – od 4,8 l paliwa na 100 km. Przy tym jego najbardziej dynamiczna wersja dysponuje aż 184 KM mocy oraz bardzo bogatym wyposażeniem z dziedziny bezpieczeństwa i asystentów kierowcy. Ten niepowtarzalny crossover przykuwa uwagę w każdym miejscu, w którym się pojawia. Toyotę C-HR kupić można w salonie od 82 900 złotych lub od 720 złotych netto miesięcznie w Leasingu SMARTPLAN, a szczegółowe informacje dostępne na stronie internetowej.

mat. prasowe

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zapoczątkowała popularność całego segment SUV-ów. Dziś to ikona tego segmentu o wyjątkowym designie i charakterze prawdziwego SUV-a. RAV4 napędzać może zarówno klasyczny silnik benzynowy w układzie 4x2 i 4x4, jak i nowoczesny napęd hybrydowy w wersji FWD i AWD-i, gwarantujący mu zarówno dynamikę, jak i niskie spalanie – średnio nawet od 5,5 l/100 km. Model ten, podobnie jak wszystkie nowe Toyoty, wyposażony jest w bardzo bogaty pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. RAV4 o wyjątkowym charakterze i ogromnych walorach praktycznych można mieć w cenie od 119 900 złotych lub od 1 097 złotych netto miesięcznie w Leasingu SMARTPLAN. Przeczytaj więcej na temat RAV4.

mat. prasowe

Toyota Land Cruiser

To najprawdziwsza terenowa legenda i ceniony SUV – ponad 65-letnia historia zaklęta w ponadczasowym prestiżowym samochodzie. Toyota Land Cuiser, jak na terenową lokomotywę przystało, dostępna jest wyłącznie z napędem 4x4 i może być wyposażona w aktywne zawieszenie (AVS) z systemem regulacji wysokości tylnej osi (AHC). Ekonomiczne jednostki napędowe Toyoty Land Cruiser zapewniają niskie spalanie – średnio jest to od 9,1 l/100 km. Najnowsze wcielenie tego auta 4x4 kupić można w cenie od 211 000 złotych lub w Leasingu SMART PLAN od 2 292 zł netto miesięcznie. Więcej o tym modelu na Toyota.pl.

mat. prasowe

Toyota Hilux

Legendarna Toyota Hilux nieprzerwanie zachwyca już od 1968 roku. Ta terenowa ikona świetnie sprawdza się także jako SUV, przy czym zachowuje wszystkie cechy samochodów użytkowych – dysponuje ładownością do 1000 kg i uciągiem na haku do 3500 kg. Hilux jest dostępny zarówno z pojedynczą, jak i podwójną kabiną, a także w pośredniej wersji półtorej kabiny. Toyotę Hilux kupić można w cenie od 115 620 złotych brutto. Szczegółowe dane techniczne, cenę i wersje wyposażenia znaleźć można tutaj.

mat. prasowe

Jakie SUV-y najbardziej cenione są przez polskich kierowców?

W kategorii SUV-ów od lat ogromną, wciąż rosnącą popularnością cieszą się samochody Toyoty. Kierowcy cenią w nich nie tylko cechy użytkowe, bezpieczeństwo i prestiż, lecz także markę słynącą z niezawodności oraz nowoczesne napędy hybrydowe – dynamiczne i oszczędne. Ma to dla posiadaczy hybrydowych SUV-ów Toyoty duże znaczenie – przywiązują oni dużą wagę do szeroko pojętej ekologii, przy czym nie muszą rezygnować z dynamiki. Hybrydy zapewniają niskie spalanie i równie niskie koszty utrzymania – a to dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania i zdolności do jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym przez 50-80% czasu poruszania się po mieście. Warto tutaj wspomnieć także o tym, że hybrydowe SUV-y Toyoty mogą wyposażone być w rewolucyjny napęd AWD-i, w którym za napęd tylnej osi odpowiada trzeci silnik elektryczny, współpracujący z hybrydowym układem napędzającym przednią oś, by zapewnić lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni.

SUV z salonu – ile kosztuje?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy warto wybrać SUV-a prosto z salonu. Za takim wyborem przemawia bardzo wiele. Po pierwsze kupując SUV-a w salonie, otrzymamy na niego gwarancję producenta. Po drugie można kupić go, korzystając z bogatej i elastycznej oferty finansowania. Na przykład za Toyotę C-HR w salonie zapłacimy już od 82 900 złotych lub od 720 złotych netto miesięcznie w leasingu SMARTPLAN, natomiast za Toyotę RAV4 – od 119 900 złotych lub od 1 097 złotych netto miesięcznie w leasingu SMARTPLAN.

Za wyborem SUV-a z salonu przemawia także to, że Toyota wprowadziła Ekobonus, dzięki któremu oddaje nabywcom korzyści z nowych, niższych stawek akcyzy na samochody hybrydowe, jakie wprowadzono od 1 stycznia 2020 roku wraz ze znowelizowaną ustawą o podatku akcyzowym. Dzięki Ekobonusowi w przypadku Toyoty RAV4 Hybrid zyskać można do 25 200 złotych (kwota obejmuje Ekobonus oraz dodatkowe rabaty) oraz dodatkowy rabat w wysokości 1 000 złotych za aktywację aplikacji MyT Toyota. W przypadku SUV-a Toyota C-HR Hybrid zaoszczędzić można aż do 20 600 złotych (kwota obejmuje Ekobonus oraz dodatkowe rabaty) oraz dodatkowe 1 000 rabatu na akcesoria.

Wszystko to można wygodnie wykonać, nie wychodząc z domu – wystarczy skorzystać z wirtualnego salonu Toyoty, który pozwala połączyć się ze sprzedawcą i odbyć rozmowę w formie wideokonferencji. Do połączenia wystarczą zwykły komputer z kamerą, smartfon lub tablet oraz połączenie z internetem. Zakup nowego SUV-a Toyoty nigdy nie był wygodniejszy.

Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe

Pozostałe wiadomości

Sejm powołał specjalną komisję, która ma zająć się projektami ustaw dotyczącymi walki ze skutkami powodzi. W komisji jest 30 posłów. Przewodniczącym został Mirosław Suchoń (Polska 2050-TD).

Sejm powołał speckomisję do projektów ustaw powodziowych

Sejm powołał speckomisję do projektów ustaw powodziowych

Źródło:
PAP

230 tysięcy euro za metr kwadratowy zapłaciła jedna z luksusowych marek za swój lokal. Transakcja pobiła wszelkie rekordy - poinformował dziennik "Ouest-France". Dodał, że to kolejny dom mody, który podbił ceny nieruchomości w Paryżu.

Padł rekord cen nieruchomości

Padł rekord cen nieruchomości

Źródło:
PAP

Oszustwo inwestycyjne zyskało nową, powodziową szatę - ostrzega CERT Polska. Podkreśla przy tym, że cyberprzestępcy coraz odważniej wplatają tego typu wątki do swoich schematów.

"Nowa przynęta". Ostrzeżenie przed oszustami

"Nowa przynęta". Ostrzeżenie przed oszustami

Źródło:
tvn24.pl

- Wypowiedzenie przez JSW Koks mediacji z Rafako przed Prokuratorią Generalną pozbawiło spółkę przychodu, co doprowadziło do utraty płynności finansowej i konieczności złożenia wniosku o upadłość - wyjaśnił Maciej Stańczuk, prezes Rafako.

Rafako z wnioskiem o upadłość. Prezes tłumaczy

Rafako z wnioskiem o upadłość. Prezes tłumaczy

Źródło:
PAP

Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jan Grabiec zapowiedział w "Faktach po Faktach" w TVN24, że na sobotnim posiedzeniu rządu pojawi się "dużo konkretnych rzeczy, jeśli chodzi o zapisy budżetowe" związane z sytuacją powodziową. Wyjaśnił, że chodzi tu między innymi o środki na obiekty sportowe, biblioteki, szkoły, odbudowę domów i mieszkań.

Grabiec: na posiedzeniu rządu będzie dużo konkretów w sprawie zapisów budżetowych     

Grabiec: na posiedzeniu rządu będzie dużo konkretów w sprawie zapisów budżetowych     

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Zarząd PZU do końca roku ma zaprezentować plan dotyczący kontrolowanych banków. Połączenie Pekao i Alior Banku może być jedną z możliwości, ale na stole jest obecnie kilka scenariuszy - przekazał minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski.

"Kilka scenariuszy" w sprawie dwóch dużych banków

"Kilka scenariuszy" w sprawie dwóch dużych banków

Źródło:
PAP

Klienci cinkciarz.pl skarżą się na znaczące opóźnienia w przelewach. Internauta, który skontaktował się z nami na Kontakt24, napisał, że od tygodnia ma w swoim portfelu zablokowane pięć tysięcy złotych, a serwis wciąż przyjmuje wpłaty mimo opóźnień w realizacji wypłat. Firma tłumaczy się problemami technicznymi, które mogą potrwać nawet do końca października.

Duże opóźnienia w wypłacie pieniędzy. "Od tygodnia mam zablokowane ponad pięć tysięcy"

Duże opóźnienia w wypłacie pieniędzy. "Od tygodnia mam zablokowane ponad pięć tysięcy"

Źródło:
tvn24.pl

Do aresztu trafiło pięć osób, które w internecie podawały się za Brada Pitta. Za sprawą ich nielegalnych działań dwie kobiety straciły łącznie 350 tysięcy dolarów - przekazał hiszpański resort spraw wewnętrznych. Trzech naciągaczy zatrzymano jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, natomiast dwaj następni trafili do aresztu w lipcu bieżącego roku.

Policja aresztowała pięciu "Bradów Pittów". Wyłudzili fortunę

Policja aresztowała pięciu "Bradów Pittów". Wyłudzili fortunę

Źródło:
PAP

Prawie 150 tysięcy euro zarobił niemiecki profesor Peter Strohschneider za poprowadzenie przez 154 dni tak zwanego dialogu dotyczącego przyszłości rolnictwa. "Wynagrodzenie zostało ustalone na podstawie trudności zadania i doświadczenia profesora" - twierdzą rzecznicy Komisji Europejskiej.

Prawie 1000 euro dniówki. Bruksela tłumaczy się z zarobków konsultanta

Prawie 1000 euro dniówki. Bruksela tłumaczy się z zarobków konsultanta

Źródło:
PAP

Rafako złożyło wniosek o ogłoszenie upadłości spółki - podało Rafako w komunikacie. Wcześniej zarząd spółki informował o takim zamiarze. Rafako tłumaczy, że decyzja ma związek z brakiem porozumienia z wierzycielami i istotnym pogorszeniem bieżącej płynności.

Wniosek o upadłość dużej polskiej firmy. Potężne spadki na giełdzie

Wniosek o upadłość dużej polskiej firmy. Potężne spadki na giełdzie

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Sześć krajów unijnych, w tym Polska, domaga się od Komisji Europejskiej (KE) działań w sprawie chińskich platform sprzedażowych Shein i Temu. Argumentują to tym, że za ich pośrednictwem do klientów w Unii Europejskiej (UE) dostarczane są towary niespełniające unijnych wymogów.

Sześć krajów Unii Europejskiej domaga się działań wobec platform Temu i Shein

Sześć krajów Unii Europejskiej domaga się działań wobec platform Temu i Shein

Źródło:
PAP

Na skutek powodzi ucierpiało 1270 placówek oferujących żywość. Rozpoczęły się w nich kontrole Głównego Inspektoratu Sanitarnego - informuje w czwartkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna". Przed nieutylizowaniem zalanych towarów przestrzega wrocławski sanepid. Za wystawienie takiego towaru do sprzedaży grozi kara w wysokości do 10 procent obrotu za poprzedni rok.

Ruszyły masowe kontrole sklepów

Ruszyły masowe kontrole sklepów

Źródło:
PAP

Szwajcarski Bank Narodowy (SNB) obniżył stopy procentowe z 1,25 do 1,0 procent i zasugerował przeprowadzenie kolejnych obniżek. To już trzecia w tym roku obniżka stóp procentowych w Szwajcarii.

Decyzja banku centralnego Szwajcarii w sprawie stóp procentowych

Decyzja banku centralnego Szwajcarii w sprawie stóp procentowych

Źródło:
PAP

Posiedzenie komisji w sprawie wniosku o Trybunał Stanu dla prezesa Narodowego Banku Polskiego zaplanowano na 2 października - wynika z informacji podanych na stronie Sejmu. Tego dnia zostanie przesłuchanych pięciu świadków. Będzie to posiedzenie zamknięte. 

Jest termin posiedzenia komisji w sprawie Glapińskiego

Jest termin posiedzenia komisji w sprawie Glapińskiego

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Na odbywający się w Wielkiej Brytanii tegoroczny Międzynarodowy Szczyt Inwestycyjny nie został zaproszony najbogatszy człowiek świata Elon Musk - podaje BBC. Media spekulują, że decyzja ma związek z postami, które publikował w mediach społecznościowych na temat antyimigranckich zamieszek w tym kraju.

"Godne ubolewania" wpisy, Musk bez zaproszenia

"Godne ubolewania" wpisy, Musk bez zaproszenia

Źródło:
PAP

Podejrzewamy, że firma ABB Polska oraz jej dystrybutorzy mogą dokonywać uzgodnień w sprawie podziału rynku, cen, a także wymiany kluczowych informacji - przekazał w komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny. Pracownicy UOKiK przeszukali w asyście policji siedzibę koncernu i jej pięciu dystrybutorów.

Przeszukanie w polskim oddziale międzynarodowego koncernu

Przeszukanie w polskim oddziale międzynarodowego koncernu

Źródło:
PAP

W związku z powodzią odłożyliśmy dyskusję o ostatecznym kształcie programu mieszkaniowego na kilka tygodni - powiedział w programie "Rozmowa Piaseckiego" na antenie TVN24 minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk. Zadeklarował jednak, że rozwiązanie przygotowywane przez jego resort "jest wciąż na stole". - Na razie nic się nie stało, co by sugerowało, że środków na realizację tego programu w przyszłym roku nie będzie - zapewniał.

Minister: tego programu nie można odsunąć

Minister: tego programu nie można odsunąć

Źródło:
TVN24