Fundusz emerytalny niemieckiego producenta samochodów Mercedes-Benz sprzedał wszystkie swoje udziały w japońskim Nissan Motor za 47,83 miliarda jenów (324,65 miliona dolarów) – poinformował we wtorek Reuters powołując się na swoje źródła.
Agencja Reutera odnotowała, że po ogłoszeniu przez Mercedes-Benz w poniedziałek, że sprzeda swoje 3,8 proc. udziałów akcje japońskiego producenta samochodów, który boryka się z problemami, zakończyły dzień spadkiem o ponad 6 proc. Spadek ten był największym jednodniowym spadkiem akcji od początku lipca.
W ocenie Reutersa spadek akcji Nissana od czasu opublikowania tej wiadomości pokazuje sceptycyzm inwestorów co do perspektyw firmy w związku z jej problemami z cłami i spadkiem sprzedaży na kluczowych rynkach – w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Producent samochodów zanotował stratę w wysokości 535 milionów dolarów za trzy miesiące zakończone w czerwcu.
"Oczyszczenie portfela firmy"
Nissan wcześniej w tym roku uzgodnił ze swoim wieloletnim partnerem i głównym udziałowcem, Renault, zmianę umowy o partnerstwie, która umożliwi obniżenie wymaganego poziomu udziałów z 15 proc. do 10 proc.
Popyt na akcje Nissana przewyższył liczbę wystawionych na sprzedaż akcji, podało źródło, prosząc o zachowanie anonimowości ze względu na poufny charakter informacji. Dziesięciu największych inwestorów w transakcji otrzymało około 70 proc. sprzedanych akcji.
Nissan odmówił komentarza, a Mercedes-Benz oświadczył, że nie ma nic do dodania poza wcześniej wydanym oświadczeniem. W poniedziałek rzecznik niemieckiego producenta samochodów stwierdził, że udziały w Nissanie, które zostały przeniesione do aktywów emerytalnych firmy w 2016 roku, nie mają znaczenia strategicznego i określił sprzedaż jako oczyszczenie portfela firmy.
Renault posiada 35,7 proc. udziałów w Nissanie, z czego 17,05 proc. to własność bezpośrednia, a reszta to własność powiernicza. Francuski producent samochodów zaksięgował w zeszłym miesiącu 11 miliardów dolarów odpisu z tytułu utraty wartości swoich udziałów w Nissanie.
Plan naprawczy Nissana
Prezes Nissana, Ivan Espinosa, który objął stanowisko w kwietniu, przedstawił plan naprawczy mający na celu przywrócenie rentowności, który obejmuje takie środki, jak zmniejszenie globalnych mocy produkcyjnych z 3,5 miliona do 2,5 miliona pojazdów oraz liczby zakładów produkcyjnych z 17 do 10 do roku fiskalnego 2027.
Pod koniec zeszłego miesiąca Espinosa powiedział, że Nissan wciąż znajduje się na wczesnym etapie ożywienia, ale czyni postępy w cięciu kosztów.
Producent samochodów z trudem otrząsnął się po zwolnieniu byłego szefa Carlosa Ghosna, twórcy aliansu Renault-Nissan, który został oskarżony przez prokuraturę w Tokio o nadużycia finansowe – zarzuty te dementuje.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Radu Bercan / Shutterstock