W 2020 roku w Polsce zarejestrowano 428,3 tysiąca nowych samochodów osobowych. Oznacza to spadek o blisko 23 procent w porównaniu do 2019 roku – wynika z raportu kwartalnego Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy KPMG. Przez pandemię COVID-19 zanurkowała również produkcja samochodów osobowych w Polsce.
W ostatnim kwartale 2020 roku zarejestrowano w Polsce 133,2 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 11,5 tys. mniej niż w tym samym kwartale poprzedniego roku. Ogółem w całym 2020 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych spadła o 22,9 procent i wyniosła 428,3 tysiąca.
Spadki odnotowano w rejestracjach dokonywanych przez klientów instytucjonalnych, których w tym okresie było 311,1 tys., czyli o 20,8 procent mniej. Jeszcze głębszy, 28-proc. spadek dotyczył klientów indywidualnych. W omawianym czasie zarejestrowali 117,3 tys. szt. samochodów osobowych.
Autorzy raportu kwartalnego "Branża motoryzacyjna" zwrócili uwagę, że rynek samochodów premium+ okazał się bardziej odporny na skutki pandemii niż sektor marek popularnych. W całym 2020 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych marek premium+ wyniosła 76,6 tys. i była niższa o 4,8 procent w porównaniu do 2019 roku.
"Rok 2020 był rokiem bezprecedensowych spadków"
"Rok 2020 był rokiem bezprecedensowych spadków zarówno w rejestracjach pojazdów, jak i produkcji motoryzacyjnej. Tak drastycznego obniżenia popytu na wszystkie kategorie pojazdów – z wyjątkiem motocykli – nie notowano w powojennej historii Europy. Co oczywiste – brak popytu przełożył się na wyhamowanie produkcji w całym sektorze motoryzacyjnym" – powiedział, cytowany w komunikacie, Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Jak czytamy w raporcie, w ubiegłym roku liczba rejestracji w segmencie autobusów i autokarów wyniosła 1486 sztuk i była o 39,9 procent niższa niż w roku 2019. W grupie samochodów ciężarowych zarejestrowano 20,6 tys. samochodów ciężarowych, co oznacza spadek w ujęciu rocznym o 27 procent.
Z drugiej strony w całym 2020 roku zarejestrowano 21,8 tys. nowych motocykli, czyli o 14,2 procent więcej niż przed rokiem. Wzrosła także liczba rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi; wyniosła 79,2 tys. i była wyższa o 50,2 procent niż w 2019 roku. "Wzrost liczby rejestracji odnotowały wszystkie napędy alternatywne, największy dotyczy hybryd typu Plug-in – o 260,1 procent r/r, oraz samochodów elektrycznych – o 147,1 procent r/r" – czytamy.
W ocenie Jakuba Farysia "obserwując wstępne wyniki stycznia br. można przyjąć, że powrót do sytuacji sprzed roku 2020 potrwa wiele lat".
"Kryzys wywołany pandemią zbiegł się ponadto z trwającymi rewolucyjnymi zmianami w motoryzacji, mającymi na celu radykalne obniżenie emisji szkodliwych substancji. Cała branża stoi obecnie przed koniecznością przechodzenia na niskoemisyjne napędy, co pociąga za sobą i ogromne koszty, i konieczność przewartościowania dotychczasowego podejścia do tradycyjnej motoryzacji" – ocenił prezes PZPM.
Produkcja samochodów w Polsce
Jak czytamy w raporcie, w 2020 roku w Polsce wyprodukowano 451,4 tys. pojazdów samochodowych. Oznacza to spadek o 30,5 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.
Jak zaznaczono, spadła liczba wszystkich produkowanych rodzajów pojazdów. Najmocniej, bo o 35,8 procent zanurkowała produkcja samochodów osobowych. W ubiegłym roku wyprodukowano 278,9 tys. takich aut.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock