Czy zmieniając koło można uszkodzić zawieszenie? Można, a to nie jedyne zagrożenie. Niektórzy kierowcy zmieniają koła u profesjonalistów, inni robią to sami na parkingach lub w garażach. Oszczędzają tym samym czas i pieniądze, ale mogą też narazić się na dodatkowe koszty. Materiał programu "Raport" w TVN Turbo.
Można odnieść wrażenie, że kiedyś zmienić koło w samochodzie potrafiło wielu kierowców. Dziś potrafi to coraz mniej zmotoryzowanych. Być może to znak czasów, bo są auta w których nie ma nawet wiele miejsca na koło zapasowe.
Nie takie proste?
Koła zmienia się nie tylko z powodu dziury w oponie. Jeśli na przykład przed zimą zrobimy to sami, to oszczędzimy sporo czasu i pieniędzy. Jest jednak jedno "ale". - W teorii wymiana koła jest dość prosta. Wystarczy mieć lewarek, klucz i odkręcić kilka śrub, ale w praktyce podczas tej prostej czynności można popełnić wiele błędów - mówi Krystian Plato, dziennikarz programu "Raport" w TVN Turbo.
Jakie błędy?
Pierwszy jest dość błahy. To dobór odpowiedniego miejsca. Podłoże powinno być twarde i płaskie. Jeśli będzie inaczej, to podnośnik może się zapaść i wysunąć spod auta. - Najlepiej, aby były to lewarki fabryczne, a nie te chińskie tanie z marketów, bo ich jakość jest bardzo słaba - mówi Robert Szczypiorski, właściciel punktu wulkanizacji i sprzedaży opon. Kolejny istotny punkt to zablokowanie unoszonego samochodu. Należy zaciągnąć hamulec ręczny i zabezpieczyć koła np. cegłą przed przesunięciem. - Brak zabezpieczenia może spowodować to, że samochód nam się może przesunąć podczas wymiany koła, spaść z podnośnika i zrobić nam krzywdę - mówi Grzegorz Carzasty, prowadzący serwis samochodowy.
Zabezpieczenie
W takiej sytuacji możemy uszkodzić też tarcze i zawieszenie, ale i na to jest sposób a raczej dodatkowe zabezpieczenie. - Najlepiej podłożyć koło zapasowe na przykład z bagażnika. Wtedy zabezpieczamy się przed zniszczeniem całego układu zawieszenia - mówi Robert Szczypiorski. Nieco więcej muszą natrudzić się właściciele aut z automatycznie regulowanym zawieszeniem. - Na przykład w takim samochodzie, jak Audi Q7 próba podniesienia samochodu bez przełączenia go w tak zwany tryb serwisowy może spowodować uszkodzenie miechów, bądź któregoś z elementów zawieszenia - mówi Grzegorz Carzasty.
Długość śrub
Zwłaszcza zimą ważne jest, aby opona pracowała jak należy. Dlatego trzeba zamontować ją zgodnie z kierunkiem, który często wskazany jest na samej oponie. Śruby nie mogą być też dokręcone ani za słabo ani za mocno. A skoro o nich mowa, to zmiana felg na zupełnie inne wiąże się też ze zmianą śrub. - Większość kół aluminiowych i stalowych różni się długością śrub. Jeśli będzie taka sytuacja, że dokręcimy koła, ale zbyt małą ilością gwintu, to istnieje ryzyko, że koło nam się odkręci - mówi Carzasty.
Program "Raport" w TVN Turbo codziennie od poniedziałku do piątku. Premiera o godz. 18:00, powtórka o godz. 22:00.
Autor: red / Źródło: TVN Turbo
Źródło zdjęcia głównego: TVN Turbo