Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) uruchomiło pierwszy fotoradar z projektu rozbudowy systemu fotoradarowego na polskich drogach. Stacjonarne urządzenie stanęło na drodze krajowej numer 6 w Sianowie w województwie zachodniopomorskim.
W listopadzie ubiegłego roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego podpisał umowę na dostawę i instalację 26 nowych fotoradarów. Pierwsze z zamówionych urządzeń stanęło w Sianowie w województwie zachodniopomorskim. Kontrole rozpoczęły się od minionej soboty.
"Wybór miejsca nie był przypadkowy. Lokalizacja ta została wskazana w analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na tym odcinku drogi doszło do serii zdarzeń drogowych, a w pobliżu nie ma urządzeń, które w systemie ciągłym nadzorowałyby kierujących" - wyjaśnił Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
GITD poinformował, że sukcesywnie uruchamiane będą kolejne z 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Do objęcia kontrolą wytypowano lokalizacje w 14 województwach. Najwięcej na Mazowszu, w Małopolsce i na Pomorzu. Według zapewnień Inspektoratu wszystkie urządzenia mają zostać uruchomione do końca lutego przyszłego roku.
Koszt zakupu i montażu 26 stacjonarnych urządzeń wyniesie 5,7 mln zł.
Nowe fotoradary
Zakup 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących to pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD w ramach realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Projekt zakłada zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących. Sto urządzeń zostanie zainstalowanych w nowych lokalizacjach: 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowym. Zakupionych zostanie 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących.
Z kolei 247 urządzeń zostanie zainstalowanych w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. "Sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i najbardziej wyeksploatowane urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD. Część urządzeń pracuje na polskich drogach już od dekady" - wskazał GITD.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: GITD