Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w środę, że oferta firmy Strabag Infrastruktura Południe została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej numer 18 do parametrów autostrady. Chodzi o blisko 12-kilometrowy odcinek od granicy z Niemcami.
Jak poinformowali drogowcy, 7 lutego minie czas na składanie ewentualnych odwołań od wyboru najkorzystniejszej oferty. "Przy braku odwołań będziemy mogli szybko podpisać umowę z wykonawcą" - dodano.
Zadanie podzielono na dwa fragmenty. Pierwszy obejmuje odcinek o długości około 1,3 kilometra od końca mostu na Nysie Łużyckiej, gdzie zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i rozbudowa obu jezdni. Natomiast na drugim odcinku, o długości około 10,5 kilometra, rozbudowana zostanie jezdnia południowa.
"Południowa jezdnia autostrady A18 od lat wymagała przebudowy. Podjęliśmy to wyzwanie i zapewniliśmy finansowanie realizacji. Wreszcie znikną trudności, z którymi borykają się kierowcy na tej trasie" - podkreślił, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Ze względu na betonowe płyty i kiepski stan nawierzchni południowa część tej trasy bywa nazywana przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy".
DK 18 stanie się A18
Szacowany koszt całej rozbudowy drogi na długości ponad 70 kilometrów między Olszyną (lubuskie) i Golnicami (dolnośląskie) i dostosowanie jej do parametrów autostrady przekracza miliard złotych. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki:
- odcinek węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
- odcinek od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
- odcinek od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
- odcinek granica województwa - węzeł Golnice.
W listopadzie 2019 roku drogowcy podpisali umowę na przebudowę około 22-kilometrowego odcinka drogi krajowej numer 18 między Żarami a Iłową w województwie lubuskim. W tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców pozostałych dwóch odcinków do Golnic.
Prace przy przebudowie czterech odcinków trasy i dostosowaniu do parametrów autostrady drogowcy planują zakończyć na przełomie 2023 i 2024 roku.
Jezdnię północną na całym 70-kilometrowym odcinku przebudowano w pierwszym etapie prac, w latach 2004-2006.
Kiepska nawierzchnia
Droga krajowa numer 18 biegnie przez województwa lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna-Forst; łączy się tam z niemiecką A15 w kierunku Berlina. Została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako trasa jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat funkcjonowała jako droga krajowa numer 12. Na początku lat 90-tych XX wieku na odcinku od węzła Olszyna do węzła Królów na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej. W latach 2005-2007 droga częściowo została zmodernizowana i dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni betonowej na odcinku Królów - Golnice. Południowa jezdnia z płyt betonowych od wielu lat jest w złym stanie technicznym. Na całym odcinku poniemieckiej jezdni występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl