Spóźnialscy kierowcy za badanie techniczne zapłacą dwa razy więcej. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia w tej sprawie. Nowe przepisy mają wejść w życie w połowie 2022 roku.
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie opłaty za przeprowadzenie badania technicznego po wyznaczonej dacie. Projekt rozporządzenia określa sposób pobierania, uiszczania, ewidencjonowania i odprowadzania opłaty za przeprowadzenie takiego badania technicznego.
Rozporządzenie jest związane z projektem zmiany ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Pojawiło się na początku 2021 roku i ma pozwolić na implementację unijnej dyrektywy. Według MI główne zagadnienia wymagające uregulowania w polskim prawie dotyczą m.in. przeprowadzenia zmian w zakresie sprawowanego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych. Jako organ do sprawowania nadzoru wskazano Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
Badanie techniczne - nowa opłata
W projekcie ustawy pojawiła się kwestia nowej opłaty. "Projekt ustawy zakłada, że w przypadku wykonania badania technicznego po upływie 30 dni po wyznaczonej dacie pobiera się dodatkową opłatę w wysokości odpowiadającej 100 proc. wysokości opłaty za przeprowadzenie badania technicznego" - wskazano w uzasadnieniu dołączonym do projektu rozporządzenia.
Oznacza to, że opłata za badanie techniczne wykonywane 30 dni po wyznaczonym terminie w przypadku np. samochodu osobowego wyniesie 196 zł. Obecnie nie jest naliczana żadna dodatkowa opłata za wykonywanie badania po terminie. Koszty wykonania badania technicznego w terminie wynoszą: 98 zł – samochód osobowy, 162 zł – pojazdy zasilane gazem, 62 zł – motocykl, 153 zł – samochód ciężarowy. Do tego trzeba doliczyć opłatę ewidencyjną w wysokości 1 zł, która jest pobierana, jeżeli badanie jest zakończone wpisem do dowodu rejestracyjnego.
Co ważne, dodatkowa opłata za badania techniczne po wyznaczonej dacie ma stanowić przychód Transportowego Dozoru Technicznego. Według resortu infrastruktury "mając na uwadze konieczność pozyskania środków na zadania wynikające z nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych pojazdów, zasadne było wprowadzenie nowej opłaty". "Jednakże, przede wszystkim jest to istotne rozwiązanie, które ma na celu zdyscyplinowanie właścicieli i posiadaczy pojazdów do przedstawiania pojazdów do badania technicznego w wyznaczonym terminie" - dodano.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, pobierający opłatę za przeprowadzenie badania technicznego po wyznaczonej dacie, mają odprowadzać środki na wyodrębniony rachunek Transportowego Dozoru Technicznego.
Wejście w życie
Według MI "wprowadzenie opłat za nieterminowe przeprowadzenie badań wpłynie na znaczne ograniczenie niebezpiecznego z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonywania badań technicznych po terminie".
Ministerstwo napisało, że projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ma wejść w życie z dniem 1 czerwca 2022 roku. Co do zasady - jak wskazano - projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie równocześnie z ustawą.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock