Rząd we wtorek ma się zająć projektem ustawy zakładającym zmianę systemu poboru opłat na autostradach - tak wynika z porządku obrad Rady Ministrów. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 grudnia przejazd odcinkami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ma być możliwy bez zatrzymywania się przed szlabanem.
Autorzy projektu ustawy wskazali, że głównym celem proponowanego rozwiązania jest zmiana sposobu poboru opłaty przez Krajową Administrację Skarbową za przejazd autostradą. Chodzi o odcinki A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica, które są zarządzane przez GDDKiA.
Podkreślono, że wprowadzenie nowoczesnego i efektywnego poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób nieograniczający przepustowości ruchu poprzez likwidację szlabanów "przyczyni się do zwiększenia przepustowości autostrad płatnych i poprawy komfortu użytkowników".
"Takie rozwiązanie jest niezbędne dla poprawienia przepustowości i ograniczenia zatorów dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, tzw. 'free flow'. Dodatkowo nowe rozwiązania pozwolą ograniczyć koszty związane z rozbudową, utrzymaniem i modernizacją Manualnego Systemu Poboru Opłat, oraz wyeliminować koszty utrzymania Miejsc Poboru Opłaty" - napisano w ocenie skutków regulacji.
Przepisy projektowanej ustawy wraz z przepisami przejściowymi pozwolą na udostępnienie wolnego pasa dla pojazdów korzystających z Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej (SPOE KAS). Tym samym nie będą się one musiały zatrzymywać w celu pobierania biletu w miejscu poboru opłat.
Taka sytuacja przejściowo będzie miała miejsce do końca listopada br. Obecne umowy na obsługę manualnego systemu poboru opłat wygasają bowiem 1 grudnia 2021 roku.
Zmiana systemu poboru opłaty
Dla użytkowników korzystających z autostrad płatnych zostaną wprowadzone dwie możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą.
Pierwsza to zakup elektronicznego biletu autostradowego, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na wcześniej określonym przez użytkownika autostrady odcinku autostrady płatnej.
Co ważne - jak wskazano - zakup biletu autostradowego będzie możliwy zarówno przez internet, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku, co gwarantuje możliwość uiszczenia opłaty również osobom niekorzystającym z rozwiązań cyfrowych.
Druga metoda to pobór opłaty na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS i rozliczenie opłaty analogicznie, jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich, z wykorzystaniem specjalnego urządzenia lub zainstalowania i uruchomienia aplikacji e-TOLL PL.
Wybór sposobu uiszczenia opłaty za przejazd autostradą będzie należał do użytkownika. Przepisy przewidują również rozwiązania mające na celu utrzymanie szczelności systemu poboru opłat poprzez objęcie kontrolą prawidłowości uiszczenia opłat drogowych wszystkich użytkowników. Kontrolę będą przeprowadzać funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, oraz uzupełniająco funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.
e-TOLL od czerwca
Należy pamiętać, że dotychczasowy system służący do poboru opłaty elektronicznej viaTOLL, wykorzystujący technologię dedykowanej komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC), ma zostać wygaszony do końca czerwca 2021 roku. Zastąpi go e-TOLL, który ma zostać uruchomiony w pierwszej połowie czerwca tego roku na państwowych odcinkach dróg płatnych.
W związku z tym pojazdy, korzystające obecnie z urządzeń pokładowych (OBU) w tej technologii, nie będą mogły być obsłużone automatycznie w miejscach poboru opłat, jak to ma miejsce obecnie. Ministerstwo Finansów wskazywało niedawno, że nowe urządzenia będą do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock