Zakończono prace związane z przebudową jezdni południowej na ostatnim odcinku A18. Chodzi o ponad 20-kilometrowy fragment od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Tym samym cała trasa została dostosowana do parametrów autostrady.
Ze względu na betonowe płyty i kiepski stan nawierzchni południowa część drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km) bywała nazywana przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy". Przebudowa została podzielona na cztery odcinki.
Cała autostrada A18 gotowa
Udostępnienie drogi na odcinku od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, wieńczy drugi etap budowy. Cała droga o łącznej długości 70 km zyskała parametry i status autostrady.
"Już dziś kierowcy będą mogli przejechać całym odcinkiem autostrady A18 Olszyna-Golnice bez utrudnień. Zakończyliśmy prace na jej ostatnim odcinku. Wieczorem znikną ostatnie ograniczenia" - napisał w piątek w serwisie X (dawniej Twitter) zielonogórski oddział GDDKiA.
Remont tego fragmentu jezdni kosztował 260 mln zł. "Poza podstawowym zakresem prac polegających na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś, wybudowane zostały nowe obiekty, a wiele istniejących zostało przebudowanych" - czytamy w komunikacie GDDKiA. Jak podano, powstało m.in. dziewięć nowych obiektów mostowych.
Drogowcy poinformowali, że koszt przebudowy całego odcinka A18 - od granicy w Olszynie do węzła Golnice - to blisko 900 mln zł.
GDDKiA przypomniała, że pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie.
Krajowa "osiemnastka"
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniu międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Fot. Marek Pilaczyński/GDDKiA