Własny pomysł na biznes to dopiero początek. Równie ważne przed rozpoczęciem własnej działalności jest napisanie biznesplanu. Jak go napisać dobrze? Co biznesplan powinien zawierać?
Dobry pomysł na biznes to podstawa, ale bardzo ważne jest również sporządzenie dobrego biznesplanu – planu biznesowego. Plan ten tworzy się w celu rzetelnej i obiektywnej oceny opłacalności rozważanego przedsięwzięcia.
Napisanie precyzyjnego planu realizacji naszego pomysłu pozwoli na podjęcie bardziej świadomej decyzji o sensowności rozpoczęcia działalności lub o jej zaniechaniu. Dokument ten pomoże nam także uniknąć wielu błędów i zwiększy szanse na osiągnięcie sukcesu.
Poprawnie napisany biznesplan to także wymóg ubiegania się o dofinansowanie z banku, urzędu pracy czy każdej innej instytucji.
Biznesplan - jak go napisać?
Jak powinien wyglądać dobrze napisany biznesplan? Nie ma jednego wzoru czy szablonu, ponieważ pomysły na biznes bywają bardzo różne. Istnieje jednak zestaw kilku zasad, którymi warto się kierować.
Przede wszystkim biznesplan powinien porządkować wszystkie nasze pomysły i zamiary. Przelanie ich na papier umożliwia spojrzenie z nowej perspektywy i ponowną ich ocenę. W związku z tym plan powinien zawierać możliwie jak najwięcej informacji na temat nowego przedsięwzięcia, jego rozpoczęcia, prowadzenia i warunków opłacalności.
Biznesplan powinien również zawierać jasno określone założenia i cele, tak aby nieświadomie nie zboczyć później z obranej drogi.
Kształt swojego biznesplanu warto przy tym dostosować do celu, dla którego go piszemy. Jeżeli powstaje on jedynie na własny użytek, wystarczy, aby sumiennie i obiektywnie dostarczał wszelkich informacji. Jeżeli jednak ma on posłużyć zainteresowaniu potencjalnych wspólników lub pozyskaniu pożyczki, jego konstrukcja i kształt powinny być dostosowane do odbiorcy.
Biznesplan – co powinien zawierać?
Plan przyszłej działalności gospodarczej powinien zawierać przynajmniej kilka podstawowych elementów. Po pierwsze warto rozpocząć go od streszczenia całości przedsięwzięcia. Tak, aby już po krótkiej lekturze móc poznać kluczowe informacje z całego planu – rodzaj działalności, opis produktów, wskazanie rynków zbytu, niezbędne środki na rozpoczęcie działalności.
Następnie należy przedstawić krótką charakterystykę przedsiębiorstwa: nazwę, rodzaj spółki, właścicieli, posiadane uprawnienia, zasoby oraz charakterystykę produktów, które miałoby ono oferować. Wskazać trzeba nie tylko co to za produkty i w jaki sposób będą wytwarzane, ale też ile będą kosztować, jak będą dystrybuowane i gdzie będzie można je kupić.
Kolejnym elementem powinno być przedstawienie pracowników – ich doświadczenie, kwalifikacje, metody zarządzania, planowany sposób wynagradzania. W biznesplanie nie może również zabraknąć prezentacji rynku i przyszłej konkurencji. Konieczne jest w tym przypadku wskazanie czym wyróżniać się będzie nasz produkt, jakie będzie miał przewagi nad konkurencją, dlaczego widzimy potencjał dla popytu na ten produkt, kto ma być naszymi klientami.
W biznesplanie zawiera się również plan marketingowy, a więc sposób wypromowania swojej działalności i dotarcia z nią do klientów oraz plan finansowy. Zwłaszcza analiza finansowa jest elementem obowiązkowym – to od niej bardzo często zależy, czy całe przedsięwzięcie będzie miało sens. Analiza ta zawierać powinna przede wszystkim źródła finansowania działalności, jej koszty, prognozę przyszłej sprzedaży, próg rentowności oraz przewidywane zyski.
Na końcu biznesplanu warto zawrzeć harmonogram realizacji kolejnych etapów rozwoju przedsięwzięcia – datę jego rozpoczęcia, osiągnięcia kolejnych etapów realizacji, czas, po którym spodziewane jest osiągnięcie pierwszych zysków. Pozwoli to na zachowanie większej kontroli oraz wiedzę, czy realizacja naszego biznesu nie zaczyna oddalać się od założeń.
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock