Dzisiaj ochrona środowiska nie jest jedynie marketingowym hasłem, ale coraz częściej staje się deklaracją wśród wielkich firm, które wdrażają strategie ESG. W ostatnim czasie mogliśmy się zapoznać z pierwszym zintegrowanym raportem spółki Answear, lidera sprzedaży e-commerce, który zdecydował się na wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju z uwzględnieniem działań mających na celu ochronę środowiska. Jego szczegóły przybliżamy poniżej. Zapraszamy do lektury.
Co znaczy ESG?
Strategie ESG to założenia, w których największy nacisk kładziony jest na obszary związane z ochroną środowiska naturalnego (E-Environmental), odpowiedzialnością społeczną (S-Social) i ładem korporacyjnym (G-Corporate Governance). To kluczowe kryteria, na które powinna zwracać uwagę każda firma dążąca do odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju. Dzisiaj bowiem tego rodzaju działań oczekują od marek nie tylko regulatorzy czy inwestorzy, ale coraz częściej konsumenci i pracownicy.
Specjaliści od ESG jasno wskazują, że trend ten z biegiem czasu się będzie się jedynie nasilał, a to za sprawą tzw. pokolenia millenialsów, które jest szczególnie wrażliwe na kwestie społeczno-gospodarcze i które właśnie zabiera głos na ten temat.
Answear daje przykład innym firmom
Spółka Answear będąca liderem w e-commerce daje dobry przykład i w pierwszym zintegrowanym raporcie ESG dzieli się z Nami podejmowanymi działaniami na rzecz działań prośrodowiskowych. Chociaż sam raport jest bardzo szczegółowy, udało nam się wybrać kilka najważniejszych działań, które już teraz rewolucjonizują rynek pod względem ochrony środowiska. Spółka bowiem pokazuje, że chcieć to móc a konsekwencja sprawia, że świadomie możemy zmieniać otaczającą nas rzeczywistość zwracając uwagę na codzienne wybory konsumenckie.
Na co stawia Answear?
● Po pierwsze na zwiększanie świadomości ekologicznej - wśród pracowników i konsumentów. Służy temu projekt Wear&Share, w który spółka zachęca konsumentów do przekazywania niepotrzebnych ubrań czy tekstyliów, które nadają się do przetworzenia. Pozyskane produkty są przekazywane do recyklingu bądź trafiają na rynek dóbr drugiego obiegu. A środki finansowe pozyskane ze sprzedaży wspierają projekt „Czas na las” fundacji Aeris Futuro. Tylko w 2022 roku Answear zebrało prawie 15 tysięcy kilogramów ubrań, co umożliwiło zasadzenie aż 700 drzew.
● Ekologiczne opakowania to kolejny ważny krok, by propagować wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu. Już dzisiaj wykorzystywane opakowania przez spółkę w 80% pochodzą z recyklingu. Dodatkowo producenci foliopaków z którymi współpracuje spółka posiadają certyfikat Blue Angel, a opakowania kartonowe certyfikat FSC Recykling.
Answear stale też buduje świadomość ekologiczną poprzez podejmowanie współpracy z dostawcami, których filozofia biznesowa zgodna jest z zasadami zrównoważonego rozwoju. Takie założenie posiada projekt Planet Friendly. W 2022 roku już niemal 30% całej oferty Answear stanowiły produkty pochodzące od dostawców, którym idea ESG jest bliska. Dodatkowo firma posiada certyfikat Sklepu Wolnego od Futer przyznawanego przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
● Firma wdrożyła również zmiany wewnątrz swojej organizacji m.in. poprzez ograniczenie zużycia papieru, wprowadzenie elektronicznego obiegu informacji a także segregacji fusów, stanowiących nawóz dla terenów zielonych Krakowa. Zmniejszeniu uległo również zużycie plastikowych butelek dzięki zastosowaniu filtrów do wody.
Czy w 2023 roku firmy zaczną naśladować dobre praktyki?
Trend ESG z pewnością na stałe zagości w wielu firmach, które chcą brać odpowiedzialność za zmiany środowiskowe. Będą dążyć do tego również z prostego względu, jakim jest rosnąca świadomość konsumentów, a przez to stawiane przez nich wymagania, w ramach wyborów zakupowych.
Ponadto firmy wdrażające strategie ESG będą bardziej innowacyjne, a to bezpośrednio przełoży się na ich rentowność.
Wdrażanie praktyk ESG w firmach to wyraz odpowiedzialności za obecne i przyszłe pokolenia. Oby coraz więcej firm szło śladem Answear.
Cały raport Answear znajduje się pod linkiem: https://csr.answear.com/Raport_ESG.pdf
Źródło zdjęcia głównego: Answear