Podatek wyrównawczy może objąć maksymalnie siedem tysięcy podmiotów – powiedział wiceminister finansów Jarosław Neneman. Projekt ustawy w tej sprawie został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Zakłada wprowadzenie unijnych przepisów przewidujących minimalny poziom opodatkowania dla międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych.
Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych jest implementacją unijnej dyrektywy. Dotyczy ona zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej.
- Podatek wyrównawczy może objąć nawet do siedmiu tysięcy podmiotów, bo dotyczy on również podmiotów powiązanych z innymi podmiotami. Chodzi o podmioty zależne od zagranicznych podmiotów, ale także duże podmioty polskie – powiedział wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Próg przychodowy
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, podatek będzie miał zastosowanie do jednostek składowych grupy międzynarodowej lub grupy krajowej, jeżeli w co najmniej dwóch z czterech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy osiągnęły one przychód grupowy (wykazany w skonsolidowanym sprawozdaniu grupy) na poziomie co najmniej 750 mln euro. Projekt ustawy definiuje grupę międzynarodową jako taką, w przypadku której co najmniej jedna jednostka, czy zakład jest zlokalizowana poza Polską, z kolei grupa krajowa to taka, której wszystkie jednostki i zakłady zlokalizowane są w naszym kraju. Takie podmioty będą musiały oszacować wysokość uzyskanego dochodu – wedle zasad opisanych w projektowanej ustawie - oraz następnie oszacować wysokość zapłaconych podatków – również wg zasad z projektu. To umożliwi im przeprowadzenie testu efektywnej stawki podatkowej.
Test efektywnej stawki podatkowej
"Jednostki składowe grup międzynarodowych zlokalizowanych w Polsce, jak również jednostki składowe grup krajowych, będą zobowiązane do wykonania tzw. testu efektywnej stawki podatkowej oraz do zapłaty krajowego podatku wyrównawczego w Polsce (o ile efektywna stawka podatkowa dla Rzeczypospolitej Polskiej wyniesie poniżej 15 proc., a dana jednostka składowa osiągnie kwalifikowany dochód)" – czytamy w uzasadnieniu. Wyjaśniono w nim, że indywidualna stawka podatkowa dla danego państwa, oznacza liczbę punktów procentowych obliczoną jako różnicę pomiędzy stawką 15 proc., a efektywną stawką podatkową określoną dla danego państwa za rok podatkowy. "Przykładowo, jeżeli efektywna stawka podatkowa (...) wynosi 8 proc., procent podatku wyrównawczego równy jest 7 proc. (15 proc. –8 proc.). Jeżeli efektywna stawka podatkowa jest równa lub wyższa od minimalnej stawki podatkowej (15 proc.), dla danego państwa nie oblicza się jurysdykcyjnego globalnego podatku wyrównawczego" – wskazano w uzasadnieniu.
Od kiedy nowe przepisy
W projekcie zapisano także dodatkowy podatek wyrównawczy, który dotyczy wcześniejszych lat, a który może się pojawić w sytuacji, kiedy firma dokona korekt, które doprowadzą do obniżenia podatków, zwłaszcza CIT, które są brane pod uwagę przy wyliczaniu efektywnej stawki podatkowej. Po takiej korekcie przedsiębiorstwo musi jeszcze raz wyliczyć dochód z roku, którego dotyczy korekta, oraz efektywną stawkę podatkową, a jeśli okaże się ona niższa od wyliczonej wcześniej, wówczas pojawi się konieczność zapłacenia dodatkowego podatku. Przy czym będzie on należy za rok, w którym dokonano korekty. Jak wynika z OSR projektowanej ustawy, nowe przepisy mają zwiększyć dochody budżetu o ponad 23,9 mld zł w ciągu 10 lat (przy wydatkach wynoszących łącznie w tym okresie niespełna 370 mln zł). Projektowana ustawa ma wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.
Unijna dyrektywa, która leży u podłoża przepisów, dotyczy zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock