Rondo Daszyńskiego i Powiśle – to tu widać największe postępy w budowie II linii podziemnej kolejki. Robotnicy schodzą coraz niżej. Oto najnowsze zdjęcia z placu budowy.
- Na rondzie Daszyńskiego i Powiślu są już niemal gotowe poziomy -1. To części szybu startowego, który jednocześnie będzie stanowić fragment przyszłych stacji metra – wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum budującego podziemną kolejkę. Jak dodaje, za kilkanaście dni powinno się rozpocząć budowanie poziomu -2.
TBM w kwietniu
Stacja Rondo Daszyńskiego, tak jak pozostałe przystanki centralnego odcinka II linii metra, budowana jest tzw. metodą podstropową. Najpierw powstają ściany przyszłej stacji, później strop. Następnie trzeba wybrać ziemię z wnętrza i na koniec zbudować podłogę.
To właśnie z Ronda Daszyńskiego wyruszy w kwietniu pierwszy (z trzech) TBM drążący tunele II linii. Potrzeba prawie miesiąca na jego złożenie wewnątrz korpusu stacji, więc pod ziemią pierwsze elementy maszyny będą umieszczane już w marcu.
To spore opóźnienie w stosunku do pierwotnego harmonogramu. Tarcze miały rozpocząć pracę najpierw w minione wakacje, później na przełomie 2011 i 2012 roku. Podobne opóźnienia dotyczą innych stacji - np. budowa metra Dworzec Wileński miała się rozpocząć w czerwcu, a prace ruszyły dopiero w październiku.
Mimo to ratusz wciąż podaje koniec 2013 roku jako termin zakończenia inwestycji, ale wykonawca nie jest już tak pewny tej daty.
Zdjęcia, dokumenty, ciekawostki
Postępy w budowie II linii metra można śledzić na bieżąco na stronie internetowej Metra Warszawskiego. Kilka dni temu na stronie pojawiła się nowa zakładka "Rozbudowa II linii", która poświęcona jest procesom projektowania kolejnych stacji w kierunku wschodnim i zachodnim. Można tam znaleźć m.in. zdjęcia, informacje o postępach prac i aktualne wydarzenia, ciekawostki i teksty przybliżające technologię budowy.
par/mz