Fundusze z Unii Europejskiej przeznaczone na promocję turystyki na Sycylii władze lokalne tej wyspy wydały na festyny, jarmarki, dożynki w małych miasteczkach, budowę szopek i organizację biegu - podała włoska prasa. UE domaga się ich zwrotu. To poważny problem dla Sycylii, która znajduje się na skraju bankructwa.
Ponieważ inicjatywy te nie mają nic wspólnego z celem finansowania, Bruksela zakwestionowała wydatki na łączną sumę ponad 70 milionów euro i nie chce ich uznać.
Na co wydają?
Gazety wymieniły przykłady ponad 200 imprez sfinansowanych z unijnych pieniędzy przez władze regionalne: 162 tys. euro wydano na przygotowanie żywej szopki w miasteczku Custonaci, 70 tys. euro na zawody lekkoatletyczne koło Palermo, 45 tys. na uroczystości Wielkiego Tygodnia w mieście Enna. 315 tysięcy euro wyasygnowano na oświetlenie schodów w Caltagirone w święto patrona miasta a 43 tysiące euro na pokazy tańca folklorystycznego tancerzy w strojach wojowników w miejscowości Casteltermini. Pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013, z którego władze Sycylii otrzymały 95 milionów euro, przekazano także organizatorom karnawału w Termini Imerese, uroczystości ku czci świętej Agaty w Katanii, procesji religijnej w Trapani oraz jarmarku muzycznego pod nazwą "Palermo nie jest głupie". Wbrew założeniom tego finansowania, które powinno wesprzeć zakrojone na szeroką skalę inicjatywy o dużym rozgłosie mające pomóc w promocji turystyki, większość unijnych środków przeznaczono na małe lokalne odpusty, dożynki i święta miasteczek oraz wsi, związane ściśle z miejscową tradycją. Niektóre z tych wydarzeń - dodają gazety - odbyły się pod patronatem polityków i deputowanych z regionalnego parlamentu zabiegających w ten sposób o głosy w wyborach. Prasa zauważa, że w rezultacie tej polityki finansowej, której nie uznała Unia, władze regionu Sycylia, znajdującego na skraju bankructwa, stanęły w obliczu dalszych kłopotów. Muszą znaleźć ponad 70 milionów euro, czyli równowartość sumy, której nie chce zatwierdzić Unia po przeprowadzonej kontroli. Wybrano drobne lokalne imprezy, zabrakło wspólnej strategicznej wizji promocji regionu - podsumowała Komisja Europejska.
Autor: tol / Źródło: PAP