Komisja Europejska (KE) nałożyła na Meta karę w wysokości niemal 800 milionów euro. Jako powód wskazano nieuczciwe praktyki w serwisie handlowym Facebook Marketplace, w tym powiązanie go z platformą społecznościową Facebook. Meta zapowiedziała odwołanie od decyzji.
KE zarzuciła gigantowi technologicznemu czerpanie korzyści z dominującej pozycji na rynku m.in. poprzez powiązanie internetowego serwisu ogłoszeń drobnych i sprzedażowego Facebook Marketplace z platformą społecznościową Facebook. Dzięki temu wszyscy użytkownicy serwisu mają automatycznie dostęp do platformy sprzedażowej, niezależnie czy tego chcą, czy nie. Według KE Meta w ten sposób zyskała nieuczciwą przewagę dystrybucyjną nad konkurentami.
Kara dla Meta
Meta oskarżona została też o narzucanie nieuczciwych warunków handlowych sprzedawcom i reklamodawcom korzystającym z jej serwisów, w tym wykorzystywanie danych uzyskanych dzięki reklamodawcom jedynie na swoją korzyść.
Komisja nakazała Meta zaprzestanie naruszeń i ukarała firmę za naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych grzywną w wysokości 797,72 mln euro.
Meta i Facebook Marketplace
Meta oświadczyła, że odwoła się od tej decyzji, ale w międzyczasie zastosuje się do niej, a także będzie szybko i konstruktywnie pracować nad wdrożeniem rozwiązania, które obejmie podniesione kwestie.
"Zbudowaliśmy Marketplace w odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów - ta decyzja ignoruje realia rynkowe i będzie służyć jedynie ochronie zasiedziałych rynków przed konkurencją. Decyzja Komisji Europejskiej nie dostarcza żadnych dowodów na szkodę konkurencyjną dla rywali lub jakąkolwiek szkodę dla konsumentów" - stwierdziła firma Meta w oświadczeniu.
Grzywna prawdopodobnie będzie jednym z ostatnich działań szefowej unijnego urzędu antymonopolowego Margrethe Vestager, która ma opuścić swoje stanowisko przed końcem roku. Przez ostatnią dekadę była jedną z najsurowszych krytyczek firm z Doliny Krzemowej, nakładając miliardy euro kar z powodu praktyk antymonopolowych, w tym ponad 8 mld euro grzywien na Google.
Unia Europejska wszczęła formalne postępowanie w sprawie możliwych działań antykonkurencyjnych Facebooka w czerwcu 2021 r., a w grudniu 2022 r. wyraziła obawy, że Meta wiąże swoją dominującą sieć społecznościową Facebook ze swoimi usługami ogłoszeń drobnych online.
Facebook uruchomił Marketplace w 2016 r. i rok później rozszerzył jego działalność na kilka krajów europejskich.
Decyzja UE wskazuje, że Meta w nieuczciwy sposób narzuca Facebook Marketplace osobom, które korzystają z Facebooka, z kolei Meta ocenia, że argument ten ignoruje fakt, że użytkownicy Facebooka mogą wybrać, czy chcą korzystać z Marketplace, a wielu tego nie robi.
Komisja Europejska może nałożyć na firmy grzywny w wysokości do 10 proc. globalnych obrotów za naruszenia przepisów antymonopolowych UE.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Derick P. Hudson / Shutterstock.com