Co roku jak bumerang wraca problem wyboru prezentu. Zdarza się, że mimo podejmowanych starań podarunek nie wywoła zachwytu lub nie pasuje. Jak sobie poradzić z tym świątecznym problemem? Przedstawiamy kilka propozycji.
1. Zwrot w sklepie i przez internet
Pierwsza myśl związana z nietrafionym prezentem może dotyczyć właśnie tego, by go zwrócić.
Dlatego warto na wszelki wypadek - już w sklepie - sprawdzić, czy można go będzie zwrócić lub wymienić. Ze wszystkimi zakupowymi wątpliwościami można zgłosić się po darmową poradę do lokalnych rzeczników konsumenta (działają w prawie każdym dużym mieście).
Pamiętajmy jednak, że to, czy w danym sklepie stacjonarnym można oddać lub wymienić towar, nie jest regulowane prawnie i zależy od dobrej woli firmy. Zazwyczaj informacje o potencjalnych zwrotach są eksponowane w widocznym miejscu przy kasie. Kupując prezent, warto jednak upewnić się u sprzedawcy, czy zwrot lub wymiana towaru jest możliwa, a jeśli tak, to na jakich warunkach. (często np. konieczne jest zachowanie paragonu lub zdążenie przed upływem wyznaczonego terminu, np. 30 dni).
Inaczej sprawa wygląda przy zakupach dokonanych poza sklepem, czyli najczęściej w internecie. Klient ma wówczas prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych dwóch tygodni. Jest kilka grup produktów, które stanowią wyjątek od tej zasady, warto przed zakupem sprawdzić, czy wybrany przez nas prezent nie należy do żadnej z nich.
2. Zdobądź pieniądze na inny prezent
Jest też inna droga. Prezent, który nie przypadł nam do gustu lub nie pasuje może zostać sprzedany przez jedną z licznych platform aukcyjnych lub sprzedażowych.
Nasz niechciany prezent sprawi radość nowemu właścicielowi, a nam pozwoli kupić dla siebie wymarzony prezent zastępczy, który bardziej odpowiada naszemu gustowi lub potrzebom.
3. Drugie życie prezentu
To, że prezent, który znaleźliśmy pod choinką nie odpowiada naszym oczekiwaniom, wcale nie oznacza, że nie może sprawić przyjemności komuś z naszego otoczenia. Zanim rzucimy w kąt prezent, który nam się nie spodobał, zastanówmy się, czy nie lepiej go komuś ofiarować. Może bratu, czy przyjaciółce. Warto oczywiście w takim wypadku pamiętać, by nie przekazywać "niechcianego" prezentu komuś z otoczenia osoby, od której dany podarunek otrzymaliśmy. Bo w takim wypadku możemy być świadkami mało komfortowej sytuacji.
4. Reklamacja
Czasem sprzedawcy próbują zniechęcić klientów na wiele sposobów, na przykład tabliczką: "po odejściu od kasy reklamacje nie będą uwzględniane" lub "towar przeceniony nie ulega reklamacji" czy "bez paragonu towar nie może być reklamowany". To wszystko informacje wprowadzające klienta w błąd, bowiem właściciel nie może wymyślać własnych zasad reklamacji.
W starciu z odmową przy kasie, warto znać swoje prawa. Reklamacja przysługuje nam zawsze w przypadku, gdy kupiony przez nas towar okazał się uszkodzony lub posiada wadę, o której istnieniu nie zostaliśmy poinformowani przy dokonywaniu zakupu
Trzeba mieć jakiś dowód dokonania zakupu, ale niekoniecznie musi to być paragon. Na przykład wydruk z karty kredytowej.
5. Pomyśl
Kupując prezent dla bliskiej osoby warto dowiedzieć się jak najwięcej o potrzebach i marzeniach obdarowywanego, by podarunek był jak najbardziej trafiony. Wtedy nie będzie trzeba go po prostu zwracać.
Zobacz: Pogoda w święta będzie mało zimowa. Szanse na śnieg są nikłe (Film z 19.12.2016)
Autor: azb
Źródło zdjęcia głównego: sxc. hu