Deutsche Bank wprowadza blokadę na sms-y i korzystanie z komunikatorów takich jak WhatsApp w telefonach służbowych - poinformowała agencja Bloomberg, powołując się na zalecenie dyrektora operacyjnego grupy. Zakaz ma obowiązywać też w odniesieniu do telefonów prywatnych, jeśli pracownicy używają ich do celów służbowych.
Możliwość wysyłania z telefonów pracowniczych sms-ów oraz korzystania za ich pośrednictwem z serwisów WhatsApp, Google Talk czy iMessage ma zostać zablokowana do końca marca - podaje Bloomberg, powołując się na "komunikat wewnętrzny" wystosowany do pracowników banku przez globalną dyrektor operacyjną Kim Hammonds i dyrektor ds. regulacyjnych Sylvie Matherat.
Rzecznik banku Tim-Oliver Ambrosius potwierdził informację, ale nie chciał jej komentować.
Przyczyny blokady
Jednym z powodów wprowadzenia takiego ograniczenia jest, według agencji Bloomberg, fakt, że bank nie może archiwizować sms-ów, tak jak czyni to np. z e-mailami, przez co nie ma nad nimi pełnej kontroli. "W pełni rozumiemy, że (wprowadzenie takich ograniczeń - red.) zmieni sposób waszej codziennej pracy i przepraszamy za wszelkie niedogodności spowodowane tą decyzją" - głosi firmowy komunikat, do którego dotarł Bloomberg. "Jednak jest to niezbędny krok podjęty w celu (...) dostosowania Deutsche Banku do wymogów regulacyjnych i prawnych". Według agencji Bloomberg decyzja ta jest częścią szerszych działań Deutsche Banku, by w pełni dostosować firmę do wymogów regulacyjnych dotyczących bezpieczeństwa danych bankowych. Ma też oczyścić reputację banku, nadwyrężoną szeregiem dochodzeń w sprawie wyjaśnienia jego roli w sprzedaży tzw. toksycznych długów, manipulowania stopami procentowymi i praniem brudnych pieniędzy w Rosji.
Brytyjski regulator finansowy (FCA) już w 2010 roku wprowadził regulacje nakazujące przechowywanie przez pół roku nagrywanych z klientami rozmów telefonicznych. Jak przypomina Bloomberg, Deutsche Bank przez przypadek zniszczył część nagrań i został w 2012 r. ukarany. W marcu 2015 r. FCA podała, że DB w sumie zapłacił 227 mln funtów.
Strategia Deutsche Banku
Dyrektor generalny Deutsche Banku John Cryan, który zmiany te traktuje jako jeden z głównych elementów "strategii odnawiania wizerunku firmy" podpisał w grudniu 2016 roku wstępną ugodę z wymiarem sprawiedliwości USA, który domagał się odszkodowania w wysokości 14 mld dolarów za tzw. "toksyczne transakcje hipoteczne". Ostatecznie największy niemiecki bank zapłaci mniej, bo 7,2 mld dol. Amerykańskie władze zarzuciły bankowi, że w latach 2005-2007, czyli przed wybuchem kryzysu finansowego, sprzedawał w USA papiery wartościowe zabezpieczone kredytami hipotecznymi, które uznane zostały za "toksyczne". W ramach zawartej pod koniec grudnia zeszłego roku ugody Deutsche Bank zgodził się zapłacić grzywnę w wysokości 3,1 mld dol. i zabezpieczyć 4,1 mld dol. na odszkodowania dla klientów, których naraził na straty, oferując im toksyczne aktywa powiązane z rynkiem hipotecznym.
Niebezpieczeństwa używania telefonu podczas jazdy autem. Gośćmi TVN24 BiS byli dr Ewa Odachowska oraz kierowca rajdowy Michał Kościuszko (12.09.2016):
Autor: mb//ms / Źródło: PAP, Bloomberg
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock