Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie dostrzega uchybień w funkcjonowaniu aplikacji Uber. Oferowanie usług przewozowych za pomocą smartfonów nie uderza w zasady uczciwej konkurencji.
Kontrowersje, jakie toczą się wokół działalności Ubera, jednej z najbardziej znanych platform umożliwiających przewóz osób, skłoniły UOKiK do wydania oficjalnej opinii.
Urząd nie zamierza interweniować w zakresie ochrony pasażerów czy konkurencji, nie widząc ku temu podstaw.
Nowoczesna usługa
UOKiK podkreśla, ze zainteresowanie usługami oferowanymi przez Uber ma swoje źródło w rozwoju w nowoczesnych technologii. Coraz więcej użytkowników smartfonów decyduje się w szybki i łatwy sposób korzystać z aplikacji, co jest w większości przypadków bardziej opłacalne niż zamówienie taksówki w standardowy sposób. Wywołuje to większą presję konkurencyjną.
W ocenie Urzędu działalność Ubera “nie nosi znamion działań nastawionych na eliminowanie konkurencji”, zwłaszcza, ze oferowane usługi nie są objęte ochroną patentową. Co więcej, kierowcy Ubera nie gwarantują możliwości zapłaty gotówką czy tez zachowania anonimowości pasażerow. Klienci są jednak informowani zarówno o zasadach działania aplikacji, jak i cenniku oferowanych usług. W ocenie Urzędu Uber posiada jasny i czytelny system reklamacji. Można je zgłaszać poprzez maile lub bezpośrednio dzięki aplikacji. Jednak jak dotąd UOKiK nie otrzymał skarg od pasażerów, którzy narzekaliby na obsługę roszczeń. Jedyną kwestią budzącą wątpliwości jest płacenie podatków, jednak UOKiK zaleca rozszerzenie analiz na tle prawnym. Jak podkreśla UOKIK, usługi przewozowe oferowane przez Uber można traktować na takich samych zasadach, jak korzystanie z platform współpracujących z prywatnymi przedsiębiorcami. Na rynku funkcjonują już podobne rozwiązania, które służą do rezerwacji miejsca hotelowego czy zakupów u detalistów.
Łatwiejszy dostęp
Kierowcy korporacji taksówkowych skarżą się, że działalność Ubera nie spełnia warunków funkcjonowania uczciwej konkurencji. W 2014 roku zarejestrowanych było w Polsce 61 tysięcy licencji.
Od początku funkcjonowania Ubera w naszym kraju serwis odnotował ponad 40 tysięcy zgłoszeń od osób gotowych świadczyć usługi przewozowe. Twórcy aplikacji Uber podkreślają zaś, że jest to jedynie platformą.
Uber wystartował w Stanach Zjednoczonych w 2009 roku. Umożliwia kontakt kierowcy, oferującego usługi przewozowe oraz pasażera. Obecnie działa na całym świecie; w Polsce z aplikacji mogą korzystać mieszkańcy Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Poznania oraz Wrocławia.
Taksówkarz nie przejął się sygnalizacją świetlną:
Autor: PMB/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock