Problem z budową nowego węzła na A4. Oferty przewyższają budżet

Z kraju

Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego?tvn24bis.pl
wideo 2/5

Trzy oferty złożono w ponownym przetargu na budowę węzła Niepołomice na autostradzie A4 w Małopolsce, który poprawi dojazd do tego miasta i znajdującej się w nim strefy gospodarczej. Podobnie jak poprzednio, wszystkie przewyższają założony budżet inwestycji.

Po otwarciu ofert złożonych w przetargu przez podmioty zainteresowane budową węzła okazało się, że wszystkie wciąż przewyższają kosztorys inwestorski, który po pierwszym przetargu został podniesiony o około 3,9 mln zł, do ponad 31,6 mln zł.

Trzy oferty w przetargu

Jak poinformowała jednak w piątek rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, najtańszą ofertę - ponad 41 mln zł - przedstawiło konsorcjum Trakcja PRKiI z Warszawy i litewska AB Kauno Tiltai

Z kolei najwyższą - ponad 48,9 mln zł - Strabag Infrastruktura Południe z siedzibą we Wrocławiu. Wszyscy wykonawcy określili termin realizacji inwestycji na 15 miesięcy. Według rzecznik po otwarciu oferty zostaną sprawdzone.

Zadanie ma zostać zrealizowane we współpracy GDDKiA oraz samorządami: województwa małopolskiego i gminy Niepołomice, dlatego podmioty te muszą zdecydować, czy są w stanie zwiększyć budżet przewidziany na budowę węzła.

Pierwszy przetarg został unieważniony przez GDDKiA w marcu tego roku z powodu przekroczenia zaplanowanego na tę inwestycję budżetu we wszystkich sześciu złożonych wówczas ofertach.

Najtańszą była oferta przedstawiona przez firmę Trakcja PRKiI z Warszawy na ponad 41 mln zł. Najwyższą cenę - przekraczającą 53,5 mln zł - przedstawił Strabag Infrastruktura Południe z siedzibą we Wrocławiu. Wszyscy wykonawcy określili termin realizacji inwestycji na 15 miesięcy.

Nowy wjazd na autostradę A4

Nowy węzeł zostanie zlokalizowany między istniejącymi węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko. Powstanie on w miejscu, gdzie autostrada A4 Kraków - Tarnów przecina drogę wojewódzką numer 964, co umożliwi wjazd i zjazd z autostrady na drogę wojewódzką.

Do tej pory droga wojewódzka przebiegała pod wiaduktem autostradowym, bez możliwości wjazdów i zjazdów na A4. Według szacunków GDDKiA, codziennie do strefy dojeżdża 870 pojazdów ciężarowych i około 4,3 tys. samochodów osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która zajmuje około 500 ha i pracuje w niej około 4,5 tys. osób powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8 tys. osób, co sprawi dużo większy ruch pojazdów. Jak wskazała GDDKiA, wykonanie węzła Niepołomice ograniczy ruch tranzytowy z węzła Targowisko do strefy ekonomicznej przez Puszczę Niepołomicką i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej nr 964. Samochody wyjeżdżające z niepołomickiej strefy i jadące na wschód (m.in. do Rzeszowa, na Ukrainę) po wybudowaniu węzła zaoszczędzą 12,5 km drogi (w porównaniu do obecnych możliwości), a te jadące na zachód (do Katowic, Berlina) - 5 km. Zadanie będzie realizowane w systemie "zbuduj", bo inwestor ma już gotowy projekt węzła oraz niezbędne zezwolenia.

Autor: mb/ToL / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: tvn24