Wydłużenie czasu trwania Narodowego Spisu Powszechnego oraz terminu przyjmowania zgłoszeń od osób, które nie mogą się samospisać ze względu na wiek czy stan zdrowia - to tylko część zmian, które weszły w życie od piątku. To efekt nowelizacji ustawy. 1 kwietnia ruszył obowiązkowy Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań.
Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań w 2021 roku. W czwartek podpis pod ustawą złożył prezydent Andrzej Duda i jeszcze tego samego dnia została ona opublikowana w Dzienniku Ustaw. Nowela weszła w życie w piątek.
"Celem ustawy jest umożliwienie efektywnego przeprowadzenia Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2021 r. w warunkach zagrożenia epidemicznego choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2" - czytamy w komunikacie Kancelarii Prezydenta.
Jakie zmiany?
Ustawa wydłuża czas trwania spisu o trzy miesiące. Spis będzie prowadzony od 1 kwietnia do 30 września 2021 roku, a nie - jak pierwotnie planowano - do 30 czerwca. "Zmiana ta zapewni możliwości zbierania danych od osób fizycznych objętych spisem powszechnym w miesiącach letnich 2021 r., kiedy można spodziewać się znacznego spadku zachorowań na COVID-19" - wskazano.
Jeśli ktoś np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność nie będzie się w stanie samospisać, pomogą mu w tym rachmistrze – bezpośrednio i telefonicznie. Zgodnie z ustawą, osoby mogą zgłosić powyższy fakt, telefonując na infolinię spisową, nie później niż do 31 sierpnia tego roku.
Przesunięto także okres, w którym będą przeprowadzane badania kontrolne i badania uzupełniające. Badania rozpoczną się 1 października i będą prowadzone do końca tego roku.
Ponadto ustawa ujednolica stawki wynagrodzenia dla rachmistrzów spisowych niebędących pracownikami jednostek służb statystyki publicznej. Stawka wynosi 6 zł brutto za każdy przeprowadzony wywiad bezpośredni albo wywiad telefoniczny, skutkujący prawidłowym spisaniem danej osoby fizycznej.
Dodatkowo w przepisach dostosowujących wskazano, że w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie ustawy Generalny Komisarz Spisowy zaktualizuje zbiorczą listę pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego. Ma to na celu umożliwienie przeprowadzenia samospisu osobom fizycznym nieposiadającym warunków do jego przeprowadzenia.
Narodowy Spis Powszechny
Uczestnictwo w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 jest obowiązkowe, ale udział w nim jest łatwy i nie wymaga wychodzenia z domu, ponieważ najprościej jest to zrobić przez internet za pośrednictwem strony spis.gov.pl. Dostępne są tam formularze w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. Nie jest to jednak jedyna opcja. Jeśli ze względu na wiek czy stan zdrowia ktoś nie umie tego zrobić, pomogą osobiście lub telefonicznie rachmistrzowie.
Jak wyjaśniał wcześniej GUS, spisowi podlegają "osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach niebędących mieszkaniami na terenie Polski oraz osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania". Podlegają mu także "mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia niebędące mieszkaniami".
Zakres informacji zbieranych w spisie to m.in. charakterystyka demograficzna, aktywność ekonomiczna, poziom wykształcenia, migracje, charakterystyka etniczno-kulturowa czy zasoby mieszkaniowe. W formularzu spisowym nie ma pytań dotyczących zarobków, dochodów czy stanu majątkowego. Dokładna lista pytań dostępna jest w dedykowanej zakładce na stronie spis.gov.pl.
Źródło: TVN24 Biznes