Samorząd Rybnika podpisał we wtorek umowę z wykonawcą tamtejszego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. To największy unijny projekt dotyczący dróg wojewódzkich w Śląskiem. Miasto ma nadzieję na zakończenie inwestycji w 2019 roku.
"Ta droga to dla Rybnika, oprócz poprawy układu komunikacyjnego, również niezwykle istotne zwiększenie dostępności do terenów przemysłowych; otworzy ona nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego naszego miasta" – podkreślił cytowany w komunikacie rybnickiego magistratu sygnujący umowę wiceprezydent Rybnika Janusz Koper.
Droga
W obecnym, pierwszym etapie budowy trasy w Rybniku, powstać ma jej liczący ponad 10 km bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej (dalej przyszła droga do granicy z sąsiednimi Rydułtowami ma być jednojezdniowa). Na całym odcinku zaplanowano pięć węzłów.
Równolegle – w ramach tego samego przedsięwzięcia – zbudowana ma zostać licząca niespełna kilometr tzw. droga śródmiejska. Będzie to połączenie głównej powstającej arterii ze ścisłym centrum Rybnika - alternatywne dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.
Przetarg na wykonawcę obu tych dróg miasto rozpoczęło w październiku ub. roku. O wyborze wartej 352,6 mln zł brutto oferty spółki Intercor z Zawiercia magistrat informował na początku marca. Wykonawca wejdzie na plac budowy w piątek. Prace mają być prowadzone jednocześnie na wielu odcinkach – i zostać zrealizowane w półtora roku.
Skomplikowana inwestycja
Prezes Intercoru Piotr Jurczyk mówił we wtorek m.in. o skomplikowaniu inwestycji wynikającym z jej otoczenia. - Przechodzimy przez teren bardzo zurbanizowany, wiele przejść z drogami lokalnymi i wojewódzkimi, węzeł z drogą krajową, trzy przejścia przez linie kolejowe. Duże znaczenie będą też miały warunki atmosferyczne - zasygnalizował.
Zapowiedział, że na początku nie będzie widać spektakularnych postępów. - Zaczynamy od wykonania prac związanych z inwentaryzacją terenu, wyznaczenia osnowy geodezyjnej, budowania dróg serwisowych, placów składowych, przygotowania projektów ruchu tymczasowego i wielu innych prac przygotowawczych – wymieniał Jurczyk.
Co zrobią?
Potem rozpoczną się roboty związane ze wzmacnianiem podłoży, wykonywaniem fundamentów i stabilizacją gruntów. - Dopiero po kilku miesiącach naszej pracy będzie widać jej efekt powyżej ziemi – wskazał prezes.
Nadzór inwestorski nad budową pierwszego etapu rybnickiej części Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna będzie pełniło na podstawie umowy za ponad 4,6 mln zł konsorcjum firm MP-Mosty z Krakowa i Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic.
Ile to będzie kosztowało?
Koszt całego przedsięwzięcia związanego z obecnym etapem budowy trasy w Rybniku oszacowano na 433,7 mln zł (ok. 83 mln zł z tej kwoty to zaplanowane odszkodowania). Przy własnym udziale pochodzącym z kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym władze miasta uzyskały niemal 290 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
Tym samym projekt ten okazał się największym spośród inwestycji dotyczących dróg wojewódzkich wspieranych ze środków obecnego śląskiego RPO. We wtorek rybnicki magistrat zaakcentował, że jest to również największa dotacja, jaką kiedykolwiek przyznano pojedynczemu projektowi w ramach śląskiego RPO oraz największa unijna dotacja w historii Rybnika.
Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowo budowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Kolejny, kilkunastokilometrowy, ma przeciąć Rybnik.
Inwestycję na terenie Rybnika planowano już w latach 70. ub. wieku. Proces projektowania rozpoczął się w 2011 r. W 2015 r. miasto podzieliło budowę trasy na dwa etapy i zapewniło finansowanie w oparciu o kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i wsparcie unijne.
Autor: gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock