Z ulic Łodzi mają zniknąć banery reklamowe, mobilne reklamy na lawetach i ekrany emitujące zmienne światło - to tylko kilka z wielu zasad, zawartych w przygotowanym przez Biuro Architekta Miasta projekcie kodeksu reklamowego, z którym przez najbliższe tygodnie będą zapoznawać się łodzianie.
- Projekt, który prezentujemy jest uszczegółowieniem i spisaniem w formie prawnej wszystkich etapów partycypacji społecznej, które do tej pory przeprowadziliśmy; były to spotkania z właścicielami firm reklamowych, z przedsiębiorcami, mieszkańcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych. Po konsultacjach społecznych otrzymaliśmy 500 ankiet, w których łodzianie wypowiedzieli się, jak wyobrażają sobie obecność reklam w mieście - podkreślił Bartosz Poniatowski z Biura Architekta Miasta. Dokument przez trzy tygodnie będzie można oglądać w siedzibie Architekta Miasta i na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi, potem przez dwa tygodnie będzie można zgłaszać do niego ostatnie uwagi.
Trzy strefy
Autorzy projektu zaproponowali podział miasta na trzy strefy. Park Kulturowy ul. Piotrkowskiej - to obszar ścisłej ochrony krajobrazowej historycznego układu urbanistycznego ulicy Piotrkowskiej obejmujący także zabudowę przylegających do niej kwartałów, plac Wolności oraz ul. Moniuszki, które zostały wpisane do rejestru zabytków i uznane za Pomnik Historii "Łódź - wielokulturowy krajobraz miasta przemysłowego" - ta strefa posiada już regulacje dotyczące reklam, które zostały podtrzymane. Strefa określona w kodeksie jako "Obszar I" obejmie przestrzeń historycznego krajobrazu miasta industrialnego przełomu XIX i XX wieku położoną w centrum Łodzi, kwartały historycznej tkanki urbanistycznej podlegające rewitalizacji obszarowej, czyli Rdzeń Strefy Wielkomiejskiej oraz Nowe Centrum Łodzi. - Obszar nie obejmie całej strefy historycznej wielkomiejskiej zabudowy Łodzi, ponieważ w konsultacjach społecznych zgłaszano, że jest to teren zbyt rozległy. Skoncentrowaliśmy się na kwartałach, które będą podlegały rewitalizacji obszarowej i na najbardziej wartościowej tkance historycznej miasta określonej jako Pomnik Historii - obok Piotrkowskiej będzie to np. osiedle przy ul. Wodnej czy Park Źródliska - dodał Poniatowski. Właściciele nieruchomości i nośników reklam z Obszaru I będą mieli rok na wprowadzenie w życie zasad kodeksu reklamowego, na pozostałych terenach - 5 lat; wyjątkiem są banery reklamowe, reklamy emitujące zmienne światło oraz umożliwiające bieżącą zmianę informacji wizualnej oraz reklamy mobilne, dla których termin dostosowania wynosi 1 rok oraz szyldy, dla których termin ten wynosi 2 lata.
Nerwy mieszkańców
- W całym mieście zakazane zostaną bannery reklamowe, wyświetlacze led i lcd, które denerwują mieszkańców sąsiednich budynków i rozpraszają kierowców. Niedopuszczalna będzie reklama mobilna na lawetach samochodowych, która jest nie tylko wybrykiem prawnym, ale też zajmuje miejsca parkingowe. Zakaz obejmie murale reklamowe; dopuszczalne będą jedynie obrazy artystyczne oraz murale reklamowe z lat PRL, które wpisały się w dziedzictwo historii współczesnej miasta - podkreślił Poniatowski. Kodeks pozwala na umieszczenie siatki reklamowej na rusztowaniu okalającym budynek w czasie jego remontu. Określony zostanie jednak maksymalny okres, w jakim taka reklama może być eksponowana. Projekt kodeksu zostanie przedstawiony radnym jesienią. Zdaniem Biura Architekta Miasta zmiany w wyglądzie centrum Łodzi powinny być widoczne za rok.
Autor: tol/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock