Wysokość zarobków - tego najczęściej brakuje w ogłoszeniach pojawiających się na polskim rynku. Kolejne braki to dni i godziny pracy, zakres obowiązków, forma zatrudnienia a nawet miejsce wykonywania pracy. W innych krajach informacje te są często wyraźnie zaznaczone, w Polsce nie jest to standardem.
Jak wynika z danych serwisu rekrutacyjnego GoldenLine, informacja na temat wysokości zarobków jest tą, której kandydatom brakuje najbardziej w ogłoszeniach o pracę. Stwierdziło tak aż 55 proc. badanych.
Co ciekawe, częściej wskazują na to kobiety niż mężczyźni. Stosunek ten wynosi 59 proc. do 51 proc. Częściej zwracają uwagę na to również najmłodsi pracownicy. Deklaruje to 58 proc. respondentów poniżej 24 roku życia. Dla porównania, odpowiedź tę zaznaczyło tylko 49 proc. badanych w wieku 35-44 lata.
Jak ważna jest informacja o wysokości zarobków widać również w pytaniu o jej istotność. Dla 49 proc. badanych jest to informacja zdecydowanie istotna, a dla 37 proc. raczej istotna - czytamy.
Godziny pracy
To jednak nie jedyna rzecz. Prawie równie często, co danych o zarobkach, kandydatom brakuje informacji o dniach i godzinach pracy. Odpowiedź tę wskazało 48 proc. badanych. Jak wskazują autorzy raportu, informacja ta jest szczególnie ważna dla kobiet - wskazało ją 52 proc. z nich, w porównaniu do 44 proc. badanych mężczyzn.
Informacja o czasie pracy jest kluczowa również dla najmłodszych uczestników rynku pracy, zaznaczyło ją 52 proc. respondentów poniżej 24 roku życia.
Jak wynika z raportu GoldenLine, kandydatom bardzo często brakuje również informacji o zakresie obowiązków - 42 proc. wskazań. Dokładnego opisu zadań na danym stanowisku najczęściej brakuje osobom w wieku do 24 lat - 47 proc. wskazań, co zdaniem autorów badania, jest o tyle zrozumiałe, że na początku kariery lakoniczne opisy ofert pracy mogą niewystarczająco wyjaśniać młodym pracownikom, na czym właściwie mają polegać ich obowiązki.
Forma zatrudnienia
Poszukującym pracy brakuje również informacji o formie zatrudnienia. Na jej brak wskazało 38 proc. badanych. Zarazem informacja ta jest ważniejsza dla pań, na brak informacji o formie zatrudnienia zwróciło uwagę 41 proc. kobiet i 35 proc. mężczyzn.
Informacji o lokalizacji firmy brakuje w ofertach pracy 34 proc. badanym. Brak nazwy i danych kontaktowych firmy odczuwa zaś 25 proc. respondentów. Jak wskazują autorzy raportu, może to być problemem przy rekrutacjach ukrytych, które właśnie z powodu niepełnych informacji mogą generować mniejszy spływ aplikacji na ofertę pracy.
Jak wynika z analiz ekspertów, im pełniejsza informacja w ogłoszeniu o pracę, tym chętniej kandydaci na nie aplikują. Badanie na zlecenie GoldenLine zrealizowała firma SWResearch na reprezentatywnej grupie 1006 Polaków, którzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy szukali pracy.
W listopadzie informowaliśmy o wynikach raportu "Migracje zarobkowe Polaków V" przygotowanego przez Work Service, z którego wynika, że 12 proc. aktywnych lub potencjalnie aktywnych zawodowo Polaków rozważa wyjazd do pracy zagranicę. Gościem TVN24 BiS był Maciej Witucki, prezes Zarządu Work Service S.A. (21.11.2016):
Autor: mb//ms / Źródło: Raport GoldenLine
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24