Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiło przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną - poinformował szef tego resortu Marek Gróbarczyk.
- Dla nas to niezwykle ważny dzień - zaznaczył. Przypomniał także swoją zapowiedź, że przetarg uda się ogłosić jeszcze w grudniu i zostało to zrealizowane w ostatnim dniu roku. Udało się bowiem, jak dodał, uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia. - Myślę, że w ciągu trzech miesięcy jesteśmy w stanie to rozstrzygnąć - powiedział Gróbarczyk. Zastrzegł, że przetarg został ogłoszony zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, więc zawsze mogą zdarzyć się na przykład protesty oferentów. Zwrócił jednak uwagę, że to specyficzna inwestycja. - Dlatego jestem optymistą - zaznaczył.
Zastrzeżenia
Na początku grudnia Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przekopu Mierzei Wiślanej.
Zgodnie z informacjami MGMiŻŚ podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.
Przekop Mierzei Wiślanej
Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu morskiego w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Według proponowanych rozwiązań kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 metrów, szerokości 20 metrów.
Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski. Budowa kanału ma się zakończyć do 2022 roku. Koszt inwestycji wyniesie 880 mln zł i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24