Klienci narzekający na puste półki, inwestorzy - na złe wyniki finansowe i spadający kurs akcji. Przyszłość popularnej sieci delikatesów Alma rysuje się w ciemnych barwach. Analitycy DM BOŚ zakończyli wydawanie rekomendacji dla spółki ze względu na "ryzyko związane ze zdolnością do odzyskania stabilnej rentowności".
Spółka poinformowała w piątek, że podjęła decyzję o przeglądzie opcji strategicznych we wszystkich obszarach działalności biznesowej. Komunikat pojawił się dwa dni po tym, jak spółka przedstawiła wyniki finansowe za I półrocze. Rozczarowały one inwestorów a kurs akcji zanurkował.
Szukanie inwestora
"Na tym etapie przeglądu wszystkie opcje będą rozważane, w tym poszukiwanie dla inwestora branżowego, utrzymanie istniejącej struktury właścicielskiej, jak również poszukiwanie inwestora finansowego. Decyzje związane z wyborem konkretnej opcji przez zarząd nie zostały podjęte" - głosi komunikat.
Grupa miała w pierwszym półroczu ok. 719 mln zł przychodów wobec ponad 790 mln zł rok wcześniej, ok. 8 mln zł straty operacyjnej z działalności kontynuowanej (10,6 mln zł straty rok wcześniej) oraz 12,5 mln zł straty netto jednostki dominującej, wobec 19,2 mln zł straty przed rokiem.
Na poziomie jednostkowym supermarkety Alma Market przyniosły w I półroczu ponad 438 mln zł przychodów i prawie 2,5 mln zł zysku netto. Prognoza spółki zakładała na ten okres 450 mln zł sprzedaży i 2 mln zł zysku netto.
Dodała, że po zakończeniu I półrocza 2016 roku odnotowała zauważalną politykę skracania terminów udzielanych do tej pory kredytów kupieckich.
Alma poinformowała, że obecnie istnieje zwiększone ryzyko związane z prowadzeniem działalności ze względu na podatek od sprzedaży detalicznej, utrudniony dostęp do finansowania kredytem obrotowym, zmiany na rynku dystrybucji.
Gdzie jest towar?
Na faceboowym profil firmy możemy przeczytać całą litanię skarg klientów sieci z całej Polski. Narzekają przede wszystkim na brak asortymentu. "Nadal puste półki w sklepie w Pruszkowie… Nie chciałam tego pisać, ale naprawdę jestem waszym stałym klientem i z dnia na dzień jest coraz gorzej" - pisze Aneta. Z kolei Patka pisze: "Alma na warszawskim Bemowie świeci pustkami… po prostu nie ma sensu iść tam na zakupy bo i tak trzeba będzie je dokończyć gdzie indziej. Szkoda. Tracicie stałych klientów i renomę też. Co się dzieje????" Niewiele lepiej jest w sklepie internetowym. "Bardzo wielu produktów gazetkowych nie jest dostępnych w Alma24.pl w Łodzi" - relacjonuje Magdalena.
Alma tłumaczy klientom, że pracuje cały czas nad poprawą sytuacji sklepach. "Przepraszamy bardzo za wszystkie powstałe niedogodności i prosimy o wyrozumiałość. Jesteśmy w trakcie optymalizacji działania naszych sklepów. Staramy się dostosować je do bieżących warunków na rynku. To wymaga niestety czasu" - czytamy. Grupa chce poprawiać efektywność operacyjną. Spółka podała w raporcie półrocznym, że będzie nadal zamykać nierentowne lokalizacje bądź nie przedłużać umów najmu dla sklepów, w których realizowana rentowność jest zbyt niska. Nie wyklucza również zmniejszania powierzchni kilku obiektów handlowych. Ponadto będzie prowadzony proces sprzedaży nieruchomości spółki oraz spółek z grupy, co ma wpłynąć na poprawę wyników oraz płynności finansowej.
Trudna przyszłość
Wydawanie rekomendacji dla Alma Market zakończył Dom Maklerski BOŚ. "Postanawiamy zaprzestać wydawania rekomendacji dla Alma Market biorąc pod uwagę ryzyko związane ze zdolnością spółki do odzyskania stabilnej rentowności jej działalności podstawowej, wymagające warunki na rynku, które wpływają na obniżenie zysków spółki, oraz przeprowadzaną restrukturyzację grupy, której ostateczny efekt trudno przewidzieć" - napisano w raporcie DM BOŚ.
DM BOŚ wskazuje, że od 2014 roku wyniki finansowe Almy zaczęły się widocznie pogarszać, a kapitalizacja rynkowa zmalała o prawie 80 proc. W 2015 roku spółka zaksięgowała liczne odpisy: odpisy aktualizujące wartość aktywów, rezerwy dotyczące umowy najmu powierzchni oraz odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości spółki zależnej Paradise Group. Wszystkie te odpisy, z uwzględnieniem wpływu odroczonego podatku, obniżyły skonsolidowane wyniki spółki w 2015 roku o ok. 100 mln zł.
"Inwestorzy zamierzający nabyć lub posiadający akcje Alma Market jak też osoby współpracujące z Alma Market powinni mieć na uwadze wysoki poziom ryzyka, który jest związany z działalnością Grupy Kapitałowej Alma Market oraz specyfiką rynku, na którym działają spółki grupy. Powinni też uwzględnić poziom straty, który spółka dominująca wykazała w związku z aktualizacją aktywów i utworzeniem rezerw, co może być negatywnie odbierane przez partnerów handlowych i instytucje finansujące, a w konsekwencji możliwość pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych do finansowania swojej działalności" - przypominają analitycy BM BOŚ.
Kurs Alma Market w ciągu zaledwie trzech dni spadł o ponad 30 proc. Piątkową sesję rozpoczął od mocnych spadków. Po godz. 9.15 kurs spółki traci ponad 12 proc. O godz. 15.00 strata wynosiła prawie 8 proc.
Alma działa na polskim rynku od ponad 20 lat. Pierwszy wielkopowierzchniowy sklep powstał przy ul. Pilotów 6 w Krakowie w 1995 roku.
Sklepy w niedzielę będą zamknięte? "To ekonomicznie absurdalne":
Autor: tol//ms / Źródło: tvn24bis.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Google