Kolejny dzień polsko-rosyjskich rozmów na temat przewozów. - Wczoraj strony, eksperci doszli do bardzo dalekiego porozumienia. Mam nadzieję, że dzisiaj będziemy mogli z ministrem Asaułem kontynuować rozmowy, które doprowadzą do ostatecznego zawarcia porozumienia - powiedział w Moskwie Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Jak wskazuje jednak Andrzej Zaucha, korespondent "Faktów" TVN w Moskwie, "rozmowy są bardzo trudne. Będą trwały być może cały dzień i wcale nie jest pewne, że doprowadzą do przełomu".
Okres przejściowy
Szmit, który w piątek ma zaplanowane rozmowy z wiceministrem transportu Federacji Rosyjskiej Nikołajem Asaułem poinformował, że przedmiotem dyskusji jest m.in. wymiana zezwoleń transportowych w okresie przejściowym. Jak oświadczył polski wiceminister, w czwartek eksperci doszli do "bardzo dalekiego porozumienia".
- Mam nadzieję, że dzisiaj będziemy mogli z ministrem Asaułem kontynuować rozmowy, które doprowadzą do ostatecznego zawarcia porozumienia i podpisania protokołu - powiedział w piątek Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
- Wszystko wskazuje na to, że będzie okres przejściowy, w którym władze Federacji Rosyjskiej będą dostosowywać swoje prawo do tego o czym dyskutowaliśmy - dodał.
Okres przejściowy ma potrwać do 15 kwietnia.
Jak wyjaśnił, czwartkowa dyskusja ekspertów dotyczyła głównie wielkości zezwoleń transportowych, jakimi wymienią się strony w okresie przejściowym. - Ten okres przejściowy to będzie prawdopodobnie do 15 kwietnia. Chodzi o te dwa miesiące, które dzielą nas do tego czasu - powiedział wiceminister.
Zezwolenia wygasły
W czwartek w Moskwie odbyła się kolejna tura rozmów polsko-rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych w sprawie zasady wykonywania transportu oraz ustalenia kontyngentu zezwoleń na przewozy drogowe dla obydwu krajów na rok 2016. O północy z 15 na 16 lutego straciły ważność pozwolenia na transport samochodowy towarów do Rosji. Do tej pory Polska i Rosja nie doszły do porozumienia w sprawie zasad i liczby pozwoleń na przewóz towarów.
Oznacza to, że na razie polscy przewoźnicy mogą jeździć do Rosji tylko na podstawie specjalnych międzynarodowych zezwoleń - których Polska posiada 168.
Zmiana przepisów
W grudniu ub.r. strona rosyjska wydała przepisy wykonawcze do umowy międzyrządowej z 1996 roku, która określa zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Rosją.
Zmieniły one znaczenie pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. przez filie firm zagranicznych traktując je, jako przewóz na rzecz kraju trzeciego. A liczba zezwoleń na tego typu przewóz jest bardzo ograniczona. W 2015 roku obowiązywał kontyngent w wysokości 250 tys. zezwoleń dla polskich kierowców podzielonych na trzy kategorie: przewozy tranzytowe, przewozy dwustronne i tzw. kraje trzecie.
Autor: mb / Źródło: TVN24 BiS, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock