Polska Spółka Gazownictwa (PSG) - Narodowy Operator Systemu Dystrybucyjnego Gazu w Polsce przestrzega przed oszustami, którzy - podszywając się za pracowników gazowni - wyłudzają pieniądze.
Jak poinformowała w poniedziałek gazowa spółka, przed paroma tygodniami fałszywi gazownicy wzięli sobie za cel mieszkańców Warszawy. PSG przypomina, że jej pracownicy nie mają prawa pobierać żadnych opłat bezpośrednio od klientów. Zaleca także wzmożoną ostrożność i radzi, jak zachować się w przypadku podejrzenia próby tego typu oszustwa.
Metoda "na gazownika". PSG ostrzega
"Odnotowywane ze zmienną intensywnością na terenie całej Polski wyłudzenia pieniędzy metodą "na gazownika" dotarły nieubłaganie do stolicy naszego kraju. Nieznany sprawca, podając się za pracownika Zakładu Gazowniczego Warszawa (dawna nazwa Oddziału Zakładu Gazowniczego w Warszawie), przekonywał mieszkańców jednego z warszawskich osiedli o konieczności wykonania w ich lokum płatnego przeglądu szczelności instalacji gazowej" - informuje PSG.
"Oszust wymuszał zapłatę wycenionego na sumę kilkuset złotych wynagrodzenia 'od ręki', a na potwierdzenie gotówkowych wpłat wypisywał ofiarom pisemne pokwitowania opatrzone podrobioną pieczątką z danymi adresowymi Oddziału Zakładu Gazowniczego w Warszawie. Fałszywego gazownika poszukuje policja" - czytamy w komunikacie.
Według gazowej spółki skala opisywanego procederu jest trudna do ocenienia, ponieważ nie wszyscy poszkodowani zgłaszają się na policję jako ofiary tego rodzaju przestępstw. Tylko nieliczni z nich decydują się na wcześniejszy kontakt z przedstawicielami lokalnej jednostki gazowniczej, w celu weryfikacji osób podających się za jej pracowników.
Prezes PSG: nasi pracownicy nie mają prawa pobierać opłat bezpośrednio od klientów
- Polska Spółka Gazownictwa zawsze zaleca wzmożoną ostrożność, której podstawowym elementem powinno być żądanie od osób podających się za pracowników PSG okazania legitymacji służbowej zawierającej zdjęcie, numer służbowy oraz datę ważności. Warto również pamiętać, że nasi pracownicy, jak również firmy zewnętrzne działające na nasze zlecenie, nie mają prawa pobierać żadnych opłat bezpośrednio od klientów – powiedział cytowany w komunikacie prezes Polskiej Spółki Gazownictwa Robert Więckowski.
PSG zaleca, aby za każdym razem, kiedy przedstawiane informacje budzą wątpliwości, skontaktować się z najbliższą jednostką gazowniczą. Do dyspozycji klientów jest także Contact Center, gdzie pod ogólnopolskim numerem telefonu +48 22 444 33 33 – czynnym od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 do 18.00 – można dokonać weryfikacji pracowników gazowni oraz czynności przez nich prowadzonych.
Polska Spółka Gazownictwa przypomina również, że nie świadczy usług w zakresie przeglądów wewnętrznych urządzeń i instalacji gazowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, za stan techniczny instalacji wewnętrznych odpowiada właściciel lub administrator budynku i to oni odpowiedzialni są za wybór firmy, która usunie stwierdzone nieprawidłowości.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock