Podczas dwudniowego pobytu na Litwie Obajtek spotkał się z premierem Sauliusem Skvernelisem, ministrem energetyki Zygimantasem Vaiciunasem oraz ministrem komunikacji Rokasem Masiulisem. Prezes płockiego koncernu podpisał m.in. deklarację o wzajemnym zrozumieniu i współpracy w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Obajtek ocenił, że klimat w relacjach z Litwą się poprawił. Dlatego – jak wskazał - Orlen analizuje uruchomienie procesu rozbudowy Orlen Lietuva, litewskiej spółki należącej do koncernu. - Myślimy, analizujemy, rozważamy uruchomienie procesu rozbudowy rafinerii w Możejkach – powiedział prezes PKN.
Jak dodał Obajtek, działania mają polegać na obniżeniu kosztów produkcyjnych oraz dostosowaniu produkcji do norm środowiskowych.
Orlen na Litwie
W 2006 roku za 1,49 mld dolarów PKN Orlen kupił 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył 30,66 proc. za ponad 852 mln dolarów. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma obecnie 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 roku zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.
Wszyscy są wygrani
Obajtek odnosząc się do planów spółki dotyczących budowy rurociągu wskazał, że prowadziłby on z Możejek do litewskiego portu nad Morzem Bałtyckim.- Budowa tego rurociągu to interes zarówno dla Litwy, jak i dla PKN Orlen. Tu wszyscy są wygrani - mówił Obajtek.
Stawki kolejowe
Obajtek podczas pobytu w Wilnie spotkał się z szefem litewskich kolei, z którym rozmawiał m.in. o odbudowie linii kolejowej do Renge na Łotwie. - Dla mnie jest niezmiernie ważne, aby było odbudowane torowisko do Renge. To jest bardzo ważne z punktu widzenia strategicznego nas jako grupy Orlen oraz dla Orlen Lietuva – podkreślił.Obajtek dodał, że podczas spotkania poruszono też kwestię stawek płaconych przez Orlen Lietuva za transport kolejowy.
W 2006 roku rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do Orlen Lietuva, tłumacząc to awarią rurociągu Przyjaźń-Północ. W związku z tym surowiec do Orlen Lietuva dostarczany jest przede wszystkim tankowcami przez terminal morski w Butyndze, a także w części drogą lądową - koleją.- Ustaliliśmy, że w najbliższym czasie dojdzie do spotkania zespołów roboczych, które będą stricte określać stawki kolejowe, a także szerszą współpracę z litewskimi kolejami – mówił szef Orlenu.Zespoły robocze mają też zająć się kwestią m.in. budowy rurociągu oraz stawkami opłat za energię wykorzystywaną przez Orlen Lietuva.
Porozumienie
Wcześniej we wtorek szed PKN Orlen podpisał porozumienie z przedstawicielami litewskiego rządu, które zakłada wzajemne wsparcie dla realizowanych bądź rozważanych inwestycji, między innymi infrastrukturalnych, dotyczących Orlen Lietuva.
- Deklaracja ta przyjmuje dalsze kierunki współpracy między rządem litewskim a spółką Orlen, a także możliwości modernizacji rafinerii w Możejkach w celu utrzymania jej konkurencyjności na rynkach światowych - mówił litewski premier.
Autor: ps//sta / Źródło: PAP