Dzięki gwarancjom ubezpieczeniowym klienci Neckermanna wracają planowo do Polski - informuje Polska Izba Turystyki w wydanym oświadczeniu. Izba zaznacza jednak, że z niepokojem obserwuje działania hotelarzy wobec klientów biura Neckermann Polska.
W środę zarząd Neckermann Polska poinformował o złożonym w urzędzie marszałkowskim oświadczeniu o niewypłacalności. Zapowiedziano także złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości Neckermann Polska. Jest to konsekwencja problemów brytyjskiego biura podróży Thomas Cook, z którym Neckermann był powiązany kapitałowo.
W efekcie, wielu polskich turystów znalazło się w trudnej sytuacji. Kilka dni temu informowaliśmy, że od części z nich hotelarze chcieli dodatkowych pieniędzy i grozili wyrzuceniem z pokojów.
"Skandaliczne i niezgodne z prawem"
Polska Izba Turystyki w komunikacie zwróciła uwagę, że "z niepokojem obserwuje działania zagranicznych hotelarzy wobec klientów biura podróży Neckermann Polska pozostających poza granicami kraju w chwili ogłoszenia przez biuro niewypłacalności".
Izba podkreśliła, że "traktowanie klientów jako zakładników w rozliczeniach między kontrahentami Izba uważa za bezprawne i nieetyczne".
"Skoro - jak twierdzi Neckermann - wszystkie hotele miały zawarte z biurem kontrakty, na mocy których płatności miały być regulowane na 60 dni po powrocie klienta do kraju, zatem próby wymuszenia tych płatności od turystów były nielegalne także w świetle istniejących umów" - wskazała PIT.
Polska Izba Turystyki uważa takie działania "za skandaliczne i niezgodne z prawem".
Izba zapewniła, że będzie monitorować tego rodzaju przypadki, a także "zamierza podjąć ten temat na forum europejskim, tak by w przyszłości podobne zdarzenia nie miały miejsca".
Zespół kryzysowy
Przypomnijmy, że urząd marszałkowski województwa mazowieckiego powołał zespół kryzysowy, który monitoruje sytuację klientów Neckermann Polska, udziela informacji turystom, organizuje ich powrót do kraju.
Turyści mogą uzyskać pomoc ze strony urzędu marszałkowskiego pod numerami telefonów: (22) 59 79 543, (22) 59 79 541, (22) 59 79 545. Przebywając za granicą, można również zgłosić się po pomoc do ambasady lub konsulatu RP.
"Turyści Neckermann Polska wracają do kraju w terminie zgodnym z umową, zakontraktowanymi wcześniej samolotami i nie ma konieczności ściągania ich do kraju. Dzięki przepisom, o które zabiegała branża turystyczna, w praktyce nie powinni oni odczuć żadnych niedogodności związanych z upadłością biura" - oceniła PIT.
Według Izby urząd marszałkowski miał o tyle ułatwione zadanie, że - jak podawał zarząd Neckermanna - loty były opłacone z góry. W związku z tym środki z gwarancji ubezpieczeniowych zostały rozdysponowane głównie na opłacenie pobytu turystów w hotelach.
"To kluczowa sprawa, jako że zwykle w przypadku upadłości największym wyzwaniem jest zorganizowanie transportu turystów do kraju" - podkreśliła izba.
Pełna ochrona
Organizacja przypomniała, że zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych klienci biur podróży, wyjeżdżający z legalnie działającym organizatorem turystyki, są w pełni chronieni na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki. "Od 1 lipca ubiegłego roku z chwilą upadłości biura urząd marszałkowski uruchamia procedury i środki przeznaczone na zapewnienie kontynuacji wypoczynku lub powrót turystów do kraju" - wskazano. PIT wyjaśnia, że środki te pochodzą z gwarancji ubezpieczeniowych, opłacanych przez samych przedsiębiorców, lub - w przypadku gdy okażą się niewystarczające - z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, na który składki od każdej umowy zawieranej z klientem także odprowadzają organizatorzy. Zabezpieczenia te nie dotyczą turystów wyjeżdżających indywidualnie lub z firmą, która nie jest zarejestrowana jako organizator turystyki.
Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock