Chcesz pomóc sklepom, warsztatom, zakładom, pracowniom w twojej okolicy? Martwisz się, że nie będą w stanie przetrwać kwarantanny? Krajowa Izba Gospodarcza zachęca do dołączenia do kampanii "Nie pozwolę ci się zamknąć".
Krajowa Izba Gospodarcza zwróciła uwagę w komunikacie, że obecny kryzys wywołany przez koronawirusa uderzy w pierwszej kolejności w najmniejszych przedsiębiorców.
"Grozi im zamknięcie zakładów i redukcja etatów. Właśnie teraz kluczowe jest solidarnościowe działanie. Możesz dołączyć do akcji, przekazując wybranym przez siebie zakładom zaliczkę na poczet przyszłej usługi oraz zachęcając do udziału w akcji w mediach społecznościowych" - czytamy.
Krajowa Izba Gospodarcza zainicjowała kampanię "Nie pozwolę ci się zamknąć".
Wsparcie dla lokalnych firm
W ramach akcji wystarczy przekazać właścicielowi swojego ulubionego salonu fryzjerskiego, kawiarni, pizzerii, czy innego punktu usługowego, wsparcie finansowe w postaci zaliczki.
"Wpłacona dziś kwota pomoże mu pokryć bieżące koszty działalności, natomiast realizacja usługi nastąpi, gdy stan epidemii zostanie oficjalnie zniesiony i przywrócone zostanie pełne funkcjonowanie punktów usługowo-handlowych" - wyjaśniono.
Cała akcja opiera się na wzajemnym zaufaniu i kontakcie klienta i mikroprzedsiębiorcy. "Mikroprzedsiębiorcy to ogólne określenie pewnej grupy społecznej na rynku pracy. Ale to przecież również bardzo konkretna – dla każdego z nas – pani fryzjerka, która od lat dba o nasze włosy, nasza ulubiona osiedlowa cukiernia, gdzie wpadamy po ciastka do kawy, szewc, który od lat naprawia nam nasze buty. Kropla drąży skałę" - podkreśliła, cytowana w komunikacie, Ewa Janus-Khouri, p.o. dyrektora biura komunikacji Krajowej Izby Gospodarczej.
"Jeśli każdy z nas już dziś wesprze choćby jeden taki zakład czy punkt gastronomiczny, to mamy naprawdę szansę zrobić coś ważnego dla tych ludzi i uratować niejeden zakład przed zamknięciem" - dodała.
Jak można pomóc?
Krajowa Izba Gospodarcza przygotowała także poradnik, jak w pięciu krokach można pomóc mikroprzedsiębiorcom:
1. Skontaktuj się z mikroprzedsiębiorcą, którego chcesz wesprzeć (mail/telefon/media społecznościowe).
2. Określ, za jaką usługę, czy towar chcesz zapłacić.
3. Ustal, jak możesz przekazać zaliczkę (przelew, płatność kartą, gotówka).
4. Ustal indywidualnie z przedsiębiorcą, kiedy możesz otrzymać usługę, czy towar.
5. Wpłata zaliczki jest dokumentowana fakturą lub – gdy zaliczkę wpłaca osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej – paragonem z kasy fiskalnej. Niektórzy podatnicy, w tym najmniejsi przedsiębiorcy nie muszą posiadać kasy. Ustal indywidualnie, w jaki sposób otrzymasz potwierdzenie zapłaty. KIG przypomniała, że przyjęcie zaliczki to umowa, że w przyszłości otrzymasz usługę, czy towar. "Zarówno Ty, jak i sprzedający możecie wycofać się z umowy. Wtedy zaliczka powinna być zwrócona" - wskazano w komunikacie. Jak dodano, zgodnie z przepisami prawa cywilnego, roszczenie o rozliczenie zaliczki wygasa z upływem sześciu lat od dnia wpłaty (konsumenci). W przypadku umowy zawartej z przedsiębiorcą – trzech lat.
Autor: mb/ToL / Źródło: tvn24bis.pl