Ograniczenie szkodliwości transportu dla środowiska naturalnego, cyfryzacja i poprawa bezpieczeństwa transportu drogowego to wyzwania stojące przed Unii Europejską - mówiła w poniedziałek w Warszawie komisarz UE ds. transportu Violeta Bulc.
W Warszawie rozpoczęła się w poniedziałek międzynarodowa konferencja "Transport Research Arena", poświęcona m.in. rozwiązaniom innowacyjnym w transporcie i infrastrukturze.
Współpraca
Jak powiedziała Bulc, przy rozwiązaniu wyzwań, przed jakimi staje UE, najważniejsza jest szeroka współpraca, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał intelektualny i finansowy. - W UE ciągle brakuje mentalności i chęci dzielenia się najlepszymi rozwiązaniami, a takie działania są bardzo potrzebne - powiedziała Bulc.
Wskazała, że cały sektor logistyczny musi uświadomić sobie skalę wyzwań, lepiej współpracować, korzystając z intelektualnego dorobku UE i jej przewag w światowej logistyce. - To, co robimy, robimy dla ludzi, nie dla samochodów, nie dla dróg - zaznaczyła Bulc.
Transport
Przypomniała, że UE stworzyła już szereg programów i rozwiązań, w tym finansowanie innowacyjnego transportu w programie Horyzont 2020, fundusz CEF "Łącząc Europę" z budżetem 26 mld euro, plan Junckera, który także ma być przeznaczony na współfinansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
Komisarz zapowiedziała, że do końca br. Komisja Europejska opracuje strategiczną inicjatywę badań nad transportem, w których zostanie dokonany przegląd potencjału i dostępnych rozwiązań, zarówno technologicznych, jak i organizacyjnych oraz modeli funkcjonowania transportu.
- Już wiemy, że na samą sieć szkieletową TEN-T (program unijny dotyczący sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych - PAP) potrzeba będzie 70 mld euro, drugie tyle na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i musimy je dodatkowo pozyskać. Musimy te środki zorganizować, aby zrealizować te projekty - dodała Bulc.
Dekarbonizacja
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński powiedział podczas konferencji prasowej, że Polska chce włączyć się w proces dekarbonizacji, choć będzie to ogromnym wyzwaniem dla polskiej gospodarki. - Liczymy więc na pomoc w tworzeniu infrastruktury dla rozwoju samochodów z napędem elektrycznym, bo w Polsce nie mamy w ogóle takiej infrastruktury. Oczekujemy nie tylko wsparcia technicznego, ale także finansowego - powiedział Smoliński.
Dodał, że Polska potrzebuje wiedzy i liczy na to, że ci "bardziej doświadczeni członkowie UE będą się chcieli tą wiedzą podzielić".
Smoliński wskazał, że Polska ma kilka problemów związanych z rozwojem logistyki, które wynikają z zewnętrznych uwarunkowań. Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o problem wprowadzania płacy minimalnej dla kierowców przewożących towary w krajach UE.
- To fragmentaryzuje rynek transportu w UE i jest sprzeczne z ideą wolnego przepływu usług, ale tutaj będziemy oczekiwać wsparcia ze strony Komisji Europejskiej - dodał.
Standardy
- Korzystamy z infrastruktury europejskiej i (...) wszystkie nasze ostatnie inwestycje i te, które będziemy realizowali, dążą do tego, by standardy, które obowiązują w Europie, obowiązywały również u nas- zaznaczył Smoliński. Wiceminister podkreślił, że dla Polski szczególnie ważny jest rozwój tras Via Carpatia i via Baltica.
Organizatorem konferencji "Transport Research Arena", przy wsparciu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, jest Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie. Partnerami konferencji są: Komisja Europejska, Konferencja Europejskich Dyrektorów Dróg (CEDR) oraz europejskie transportowe platformy technologiczne. Konferencja potrwa do czwartku.
Autor: gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Poznań