W piątek odbył się inauguracyjny przejazd pierwszego składu pendolino wyposażonego w wi-fi. - Dzisiaj dostarczamy usługę, która jest podstawą normalnego funkcjonowania osób podróżujących pociągami pendolino - powiedział szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury wziął w piątek udział w briefingu prasowym na temat podsumowania tegorocznej działalności PKP Intercity oraz planów przewoźnika na 2019 rok. Spotkanie połączono z inauguracyjnym przejazdem pierwszego składu pendolino wyposażonego w wi-fi.
- Dzisiaj jest ten dzień, który wielokrotnie stawialiśmy jako termin graniczny, czyli wreszcie dostarczenie tej usługi, która jest dzisiaj podstawą normalnego funkcjonowania wielu osób, które podróżują pociągami pendolino. Mam tutaj na myśli wi-fi, które jest potrzebne do tego, aby normalnie w czasie podróży pracować, żeby mieć dostęp także do możliwości prowadzenia rozmów telefonicznych - powiedział Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury przyznał, że proces instalacji sieci wi-fi w pociągach Pendolino trwał lata, ale - jak podkreślił - zapomniał o tym "ktoś, kto zamawiał ten pociąg".
- Nasi poprzednicy zapomnieli o tym, że tak podstawowe usługi powinny być zagwarantowane, tak podstawowe urządzenia powinny być częścią instalacji w tych pociągach, na które wydaliśmy niebagatelne kwoty wielu miliardów złotych - powiedział.
Montaż do końca listopada 2019
Montaż wi-fi w pendolino rozpoczął się we wrześniu i zgodnie z planem ma się zakończyć do końca listopada 2019 r. Koszt montażu instalacji i jej konserwacja oraz utrzymanie przez pięć lat to 31,7 mln zł. Z informacji PKP Intercity wynika, że sieć wi-fi jest aktualnie dostępna w 206 wagonach spółki i w 41 elektrycznych zespołach trakcyjnych - składa się na nie 20 składów PesaDART, 20 składów FLIRT oraz pierwszy pociąg pendolino. Zgodnie z planami spółki do roku 2023 bezprzewodowy internet będzie stanowił standardowe wyposażenie około 80 proc. składów PKP Intercity, docelowo zaś sieć wi-fi będą miały wszystkie pociągi spółki. PKP Intercity kupiło pociągi pendolino od firmy Alstom w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to około 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro objął także budowę zaplecza technicznego w Warszawie i koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Pierwsze składy pendolino były dostępne dla polskich pasażerów pod koniec 2014 r.
Autor: tol//dap / Źródło: PAP