Grupa Eurocash poinformowała o planowanym zamknięciu 59 spośród 414 sklepów własnych prowadzonych w ramach sieci Delikatesy Centrum. "Chodzi o placówki, które przynosiły straty, a wdrożony w nich na początku roku program naprawczy nie przyniósł dostatecznej poprawy" - czytamy w komunikacie.
Członek zarządu Grupy Eurocash Jacek Owczarek zwrócił uwagę, że w ostatnich miesiącach wdrożono program naprawczy w wybranych placówkach sieci Delikatesy Centrum. Uczestniczyło w nim łącznie 180 sklepów własnych, które - jak wskazał - "najsłabiej radziły sobie na rynku i wyraźnie odstawały pod względem efektywności od Delikatesów Centrum prowadzonych przez naszych franczyzobiorców".
"W przypadku 59 z tych sklepów podjęte działania nie przyniosły wystarczającej poprawy, dlatego zapadła decyzja o ich zamknięciu do końca tego roku. Będzie ona oznaczać konieczność dokonania odpisu w kwocie około 80 milionów złotych, który obciąży nasze tegoroczne wyniki finansowe" – powiedział Owczarek.
"Uznaliśmy wspólnie z radą nadzorczą, że taki ruch jest niezbędny dla trwałego podniesienia efektywności segmentu detalicznego. Chcemy budować największą sieć małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe" – wyjaśnił członek zarządu Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash poinformowała, że ostateczna kwota odpisu związanego z zamknięciem części sklepów własnych będzie znana po przeglądzie półrocznego sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Odpis zostanie dokonany w raporcie z wynikami za drugi kwartał tego roku.
"W dłuższej perspektywie decyzja może się okazać pozytywna"
Dom Maklerski BDM przypomniał, że "grupa już wcześniej informowała, że rozpoczęła przegląd opcji strategicznych oraz że prowadzi program naprawczy w części detalicznej".
"Spodziewamy się, że zamknięte placówki to sklepy z jednej z wcześniej przejętych sieci (prawdopodobnie Mila). Paradoksalnie, w dłuższej perspektywie decyzja może się okazać pozytywna dla wyników Eurocash, bowiem spółka od dłuższego czasu borykała się z integracją sklepów Mila i Eko (przekształcone na Delikatesy Centrum), co dodatkowo obciążało wyniki" - wskazano w komentarzu.
Przedstawiciele DM BDM w krótkiej perspektywie spodziewają się negatywnej reakcji rynku.
Delikatesy Centrum
Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec pierwszego kwartału 2021 roku liczyła 1586 sklepów, w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum – 976 z nich to sklepy franczyzowe, 157 sklepy partnerskie (joint venture), a 414 to sklepy własne. Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.
Grupa Eurocash to czołowa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. "Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo" – czytamy na stronie firmy.
Źródło: TVN24 Biznes/PAP
Źródło zdjęcia głównego: media.eurocash.pl