W 2023 roku pojedziemy polską koleją z prędkością do 250 km/h - poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na konferencji prasowej poświęconej podpisaniu umowy ramowej o świadczenie usług publicznych przez PKP Intercity. Dodał, że powstanie także wiele kilometrów nowych szlaków kolejowych.
- W tej dekadzie, już w 2023 roku pierwszy raz pojedziemy po polskich torach z prędkością do 250 km/h. To w tej dekadzie rozpocznie się budowa nowych linii kolejowych na skalę nieznaną w historii Polski - mówił w czwartek minister Adamczyk.
Nowe linie kolejowe
Minister wyjaśnił, że budowa nowych linii kolejowych związana jest przede wszystkim z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają.
Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych.
Umowa
Umowa o świadczenie usług publicznych przez PKP Intercity będzie obowiązywała w latach 2021 - 2030, a jej wartość to ponad 21 mld zł.
- Dzięki tej decyzji zmieni się rzeczywistość transportu kolejowego w Polsce realizowanego między innymi przez PKP Intercity. Ta umowa oznacza dalsze korzyści dla pasażerów. Do wprowadzonych w ostatnich latach udogodnień dołączą kolejne, jak nowoczesne i wygodne składy czy wagony - powiedział minister.
Przedmiotem tej umowy, zwanej PSC (z ang. Public Service Contract), podpisanej między przewoźnikiem a Ministerstwem Infrastruktury jest świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021 – 2030. Wartość umowy wynosi 21,091 mld zł. Celem porozumienia jest zwiększenie udziału transportu kolejowego w rynku przewozów pasażerskich i dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.
Więcej połączeń
Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity w kolejnych latach ze 120 tys. pociągów w 2021 roku do ponad 196 tys. w 2030 roku, co stanowi wzrost o 64 proc.
Wykorzystane zostaną efekty modernizacji linii kolejowych - rozwinie się oferta oraz zwiększy częstotliwość kursowania pociągów PKP Intercity na głównych trasach, w tym: Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa, Poznań – Szczecin, na których pociągi będą kursować co godzinę. Warszawę i Łódź, a także Kraków z Poznaniem przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące częściej niż raz na godzinę.
Adamczyk dodał, że nastąpi również przyspieszenie przejazdów koleją pomiędzy głównymi polskimi miastami, ponadto pociągi będą kursowały częściej.
Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity ujawnił, że dzięki podpisanej umowie kolejowa spółka będzie mogła zainwestować w rozwój taboru i nowoczesne zaplecze techniczne około 19 mld zł.
- Gdybyśmy nie mieli zabezpieczenia poprzez tę umowę, trudniej byłoby nam pozyskiwać fundusze - dodał.
Źródło: PAP