W ramach testu holenderski przewoźnik lotniczy KLM wprowadził nową taryfę, w której przewidziano miejsce jedynie na mały bagaż podręczny. Organizacja konsumencka ostrzega, że to rozwiązanie nie tylko wprowadza w błąd klientów, ale może być również sprzeczne z prawem Unii Europejskiej - przekazał dziennik "Algemeen Dagblad".
KLM testują od 1 lipca nowy typ biletu "basic". Pasażerowie korzystający z tej oferty nie mają prawa do tradycyjnego bagażu podręcznego w pakiecie.
W ramach tej taryfy można zabrać jedynie małą torbę o maksymalnych wymiarach 40x30x15 centymetrów. Eksperyment obejmuje obecnie wybrane trasy z Amsterdamu i Paryża do miast takich jak Ateny, Dublin, Florencja, Helsinki czy Wiedeń.
Nieco droższa wersja biletu obejmuje małą torbę i bagaż podręczny - łącznie do 12 kg.
Dla porównania obecnie w Ryanairze bezpłatna torba może mieć wymiary 40x20x25 cm, a w liniach Wizz Air - 40x30x20 cm. Z kolei w Parlamencie Europejskim pojawiły się propozycje, by pasażer w ramach biletu mógł zabrać na pokład bagaż po wymiarach 55x40x20 cm i wadze do 7 kilogramów.
Czytaj także: Mała walizka, duży spór. "Jak nie wiadomo, o co chodzi, zazwyczaj chodzi o pieniądze">>>
Ograniczenie nadmiernej liczby bagażu podręcznego
KLM argumentuje, że nowa taryfa ma ograniczyć nadmierny bagaż podręczny, który powoduje opóźnienia i konflikty z załogą. Według przewoźnika to tylko próba, a nie oficjalna zmiana polityki.
Krytycznie do sprawy odniósł się jednak holenderski Związek Konsumentów (Consumentenbond), który ostrzega, że nowe zasady są mylące i mogą naruszać wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 2014 r.
TSUE orzekł wówczas, że bilet lotniczy powinien obejmować "rozsądną ilość bagażu podręcznego".
"Ordynarny model zarobkowy"
Zdaniem organizacji nowa polityka KLM to "ordynarny model zarobkowy". Związek Konsumentów podkreśla, że same bilety są, średnio, tańsze o 8 euro, lecz koszt typowego zabrania bagażu podręcznego wynosi średnio 28 euro, a zatem oznacza to wyższe ceny dla pasażera.
Consumentenbond wraz z 15 innymi europejskimi organizacjami konsumenckimi zamierza dołączyć skargę przeciwko KLM i Air France do skargi złożonej już wcześniej przeciwko siedmiu innym przewoźnikom w tej sprawie.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock