Najbardziej prestiżowa nagroda w świecie motoryzacji powędrowała do Japonii. Zwycięzcę wyłoniono w trakcie pierwszego dnia targów w Nowym Jorku.
Tytułem i nagrodą World Car of The Year 2016 została nagrodzona Mazda MX-5, pokonując dwójkę finałowych rywali z Europy, Mercedesa GLC i Audi A4. Grono ścisłych finalistów zostało ogłoszone jeszcze na Genewskim Motor Show. Zwycięzcę wyłoniono w trakcie pierwszego dnia targów w Nowym Jorku.
Mazda zdeklasowała innych konkurentów także w rywalizacji na najlepszy design, co jest absolutnie zrozumiałe, jeśli na nią spojrzeć.
Trofeum World Car Awards przyznawane jest przez niezależne, międzynarodowe gremium dziennikarzy motoryzacyjnych działających w oderwaniu od jakiegokolwiek branżowego tytułu, motoryzacyjnego show, producenta, czy innego komercyjnego przedsięwzięcia. Organizacja przyznająca nagrody działa non profit i jest znana ze swojego obiektywizmu i wiarygodności.
Komitet wyłaniający zwycięzców w poszczególnych klasach składa się z 73 dziennikarzy z 23 krajów świata, w tym jeden z Polski.
Ulepszona wersja
Przy okazji nowojorskiego auto show Mazda zaprezentowała, jeszcze przed ogłoszeniem zwycięzcy WCOTY, siostrę, mającej niebawem zostać samochodem roku MX-5 w wersji RF z nadwoziem typu targa.
Ten rodzaj bryły auta stanowi połączenie kabrioletu i coupe. Termin zaczerpnięto z wyścigu Targa Florio, rozgrywanego w pobliżu Palermo na Sycylii.
Model MX-5 RF (retracable fastback), to odmiana auta z tytułem WCOTY o niezwykle zgrabnej sylwetce. Wersja z twardym dachem wygląda mniej więcej tak, jak można się było spodziewać po zapowiedziach producenta, z tym że znacznie lepiej.
Cała magia nadwozia targa polega na tym, że jest to jednocześnie coupe, z otwieraną tylną częścią nadwozia, w której chowa się panel dachowy. Uchylany fragment, to jakby szyberdach rozciągnięty na całą szerokość auta. Od klasycznego nadwozia typu cabrio, RF odróżnia to, że po złożeniu panelu tylne słupki są dalej widoczne. U wjątkowo zgrabnej Mazdy wygląda to niezwykle proporcjonalnie.
Automatyczny demontaż dachu zajmuje 12 sekund i można go przeprowadzić w trakcie jazdy do prędkości 10 km/h. Złożenie panelu ogranicza pojemność bagażnika do 130 litrów, czyli dokładnie tyle samo, co w wersji cabrio po złożeniu płótna.
Co w Europie?
Na europejski rynek mają trafić dwie wersje silnikowe. Mniejszy motor, o pojemności 1 500 ccm potrafi wyprodukować 131 KM i 150 Nm. 2 litrowa jednostka będzie już oddawać 160 KM i 200 Nm. Zasoby obydwu odmian silnika w technologii SKYACTIV-G będą przenoszone na tylne koła za pośrednictwem ręcznej lub automatycznej skrzyni biegów. Masa uroczej mazdy w nadwoziu typu targa to 50 kg więcej od ważącej 1050 lub 1075 wersji z płóciennym dachem.
Mocniejszy silnik rozpędzi do setki ten majstersztyk japońskiej sztuki samochodowego designu w 7,3 sek.
Auto ma kosztować w Polsce około 100 000 tys. zł. To całkiem sporo, jak na dwuosobowy samochód o ograniczonej ładowności. Ale czy dzieła sztuki mają swoją cenę? Przecież nikt nie ma za złe Słonecznikom Van Gogha, że zamiast 2 na 2 m, mają wymiary 91 x 72 cm.
Inne auta
W kategorii najlepszego samochodu luksusowego w 2016 r. zwyciężyło BMW 7, sportowego Audi R8 Coupe. Najbardziej "zielonym" autem 2016 uznano Toyote Mirai napędzaną ogniwem wodorowym.
Autor: Jakub Tomaszewski/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe